مراحل شکایت ضرب و جرح

در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را با نحوه شکایت از ضرب و جرح آشنا کنیم که چنانچه خدای نکرده خودتان یا آشنایانتان مورد ضرب و جرح قرار گرفتید چگونه شکایت کنید و موجب تحقق اجرای عدالت بشوید.
اما پیش از رسیدن به توضیح مراحل شکایت باید به اختصار به شما عزیزان چگونگی آن و شرایط آن را توضیح دهیم تا بدانید که درچه صورتی در طرح شکوائیه ضرب و جرح پیروز خواهید بود.

معنی ضرب و جرح

در لغتنامه های معتبر ، ضرب به معنای “زدن” است که خونریزی به همراه ندارد و فقط موجب تغییر رنگ در پوست بدن همانند تورم / کبودی میشود و جرح به معنای “زخمی کردن” است که بر خلاف ضرب با خونریزی و پارگی و امثالهم همراه است.

مراحل شکایت ضرب و جرح

ضرب و جرح در قانون مجازات اسلامی

باید بدانید که مطابق قانون مجازات اسلامی ، برای ضرب و جرح همانند قتل ، میتوان درخواست قصاص نمود اما در حصول شرایطی و آن این است که بین عضوی که مورد ضرب و جرح قرار گرفته و مورد قصاص بتوان مماثلت ایجاد نمود.

مماثلت در اصطلاح حقوقی به معنای آن است که بتوان بین این دو عضو تناسب ایجاد کرد و دقیقا به همان اندازه ای که عضو مورد آسیب قرار گرفته است را ، مورد قصاص قرار داد که بعضاً در پرونده های رایج در دادگاه مشاهده میکنیم که همچین پیزی امکان پذیر نیست و مجبوریم به بخش های دیگر قانون برای مجازات ضرب و جرح مراجعه کنیم که آن چیزی نخواهد بود به جزء دیه .

در قانون مجازات اسلامی برای هر عضو به هر میزان آسیب ، دیه مقدر و جداگانه ای مشخص و تعیین شده است که اگر نشده باشد نیز در قانون مجازات اسلامی ، ارش پیش بینی شده است.ارش آن است که میزان دیه ی عضوی که در قانون تعیین نشده است با نظر کارشناسان تعیین نموده که جانی ملزم به پرداخت آن به مجنی علیه میباشد و به آن ارش میگویند.

همچنین مطابق ماده 614 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و بند الف ماده 1 قانون کاهش مجازات های حبس تعزیری ، اگر ضرب و جرح به‌قدری شدید باشد که موجب نقصان یا شكستن یا از كار افتادن عضوی از اعضای بدن یا منتهی به ‌مرض دایمی یا فقدان یا نقص یكی از حواس یا منافع یا زوال عقل قربانی گردد، مرتکب جرم علاوه‌بر محکومیت به پرداخت دیه، به تحمل بیش از ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد.

ادوات ضرب و جرح

ضرب با هر وسیله ای ممکن است صورت گیرد ، وسایلی نظیر مشت ، ناخن ، پا ، دست ، چوب و … که منتهی به خونریزی نشود و جرح نیز با ادواتی همچون چاقو ، قمه ، تیزی و … که باعث خونریزی و گاهاً شکستگی استخوان ها و … میشود.

نحوه اثبات ضرب و جرح

در قانون مجازات اسلامی و در بحث کلیات ، به طور کلی با 4 ادله اثبات مواجهه هستیم ؛ اقرار / شهادت / سوگند / علم قاضی.
برای اثبات میتوانیم به سراغ این چهاد ادله اثباتی برویم که میتوانند شامل موارد زیر باشد:

  1. دوبار اقرار ضارب
  2. شهادت دو مرد عادل
  3. حضور یک شاهد مرد و یا دو شاهد زن از سوی مجنی علیه که باید شهادت آن ها به همراه سوگند باشد.
  4. در صورت وجود لوث ، قسامه نیز امکان پذیر است.

    * لوث به حالتی گویند که برای قاضی ظن و گمان ایجاد شده است اما هیچ مدرکی وجود ندارد.

  5. همچنین علم قاضی درهنگامی که مواردی همچون ؛ صورت جلسه کارشناسان / نامه پزشکی قانونی / اظهارات گواهان و نظیر آن وجود دارد میتواند موثر باشد.

مراحل شکایت ضرب و جرح

در گام اول باید شکوائیه را تنظیم کنید و در شکوائیه خود دیه را درخواست نمایید.در گام دوم شکوائیه خود را از طریق دفاتر خدمات قضائی ثبت کنید.

همچنین برای تکمیل مداریک و ادله نیاز است که به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کنید و یا اگر کبودی / تورم / پارگی و … در بدن خود مشاهده میکنید به پزشکی قانونی مراجعه کنید و آن را ثبت نمایید و نامه پزشکی قانونی را نیز دریافت کنید.

پس از تکمیل تحقیقات و اظهارات و بررسی شکوائیه در دادسرا ، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه میرود و پس از بررسی های لازم در دادگاه ، رای صادر شده و پس از اتمام مدت تجدیدنظر خواهی یا رای تجدیدنظر خواهی ، پرونده به واحد اجرای احکام ارسال میشود.

مشاور حقوقی ضرب و جرح

شما برای پرونده ضرب و جرح خود نیاز به یک مشاوره حقوقی با وکیل متخصص  دارید که تمامی ادله مورد نیاز شما را به صورت منسجم جمع آوری کند و با تنظیم شکوائیه و درخواست دیه به روند دادرسی شما کمک نماید.
همچنین حضور یک وکیل کیفری نیز لازم است تا در تمامی مراحل دادگاه شما را همراهی کند و دفاعیات لازم را انجام بدهد.

برای مشاوره حقوقی در خصوص موضوع ضرب و جرح با شماره 09305297504 تماس بگیرید و از وکلای کیفری گروه وکلای عدل محور نیز راهنمایی های لازم را بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *