مشاوره حقوقی تخصصی دیه

مشاوره حقوقی دیه : متغیر بودن میزان دیه در سال های مختلف و همچنین متفاوت بودن دیه باتوجه به درجات آسیب یا عضو آسیب دیده باعث شده است تا این مبحث به عنوان یکی از تخصصی ترین مباحث حقوق جزا شناخته شود به صورتی که بسیاری از افراد به مشاوره حقوقی دیه یا وکیل دیه برای دریافت پاسخ سوالات خود یا رسیدگی به پرونده دیه مراجعه می کنند.

اغلب وکلای دیه در زمینه مشاوره حقوقی دیه نیز فعالیت می کنند و شما می توانید برای مطرح نمودن سوالات خود به ایشان مراجعه کنید. اگر تصور کردید بهتر است پرونده را به یک وکیل خبره بسپارید همان جا قرارداد وکالت را نیز امضا نمایید. ما در این مقاله به بررسی دیه و مهمترین مسائلی می پردازیم که در جلسات مختلف مشاوره حقوقی دیه مطرح شده اند.

مشاوره حقوقی تخصصی دیه

دیه به چه معناست؟

دیه نوعی مجازات کیفری است که در قالب جریمه نقدی اجرا می شود. مطابق شرع و دستورات دینی اسلام هرگاه فردی به فرد یا افراد دیگر آسیبی وارد کند و این آسیب در نتیجه بی احتیاطی یا خطای محض باشد یا آسیب وارده عمدی است اما نمی توان برای آن قصاص تعیین نمود باید دیه پرداخت شود. در مواردی نیز که امکان اجرای قصاص وجود دارد اما قربانی یا اولیا دم از آن صرف نظر می کنند باید به جای قصاص، دیه پرداخت شود. دیه یکی از انواع مجازات هاست که با گذشت شاکی خصوصی از بین می رود اما جنبه عمومی جرم قابل گذشت نیست.

انواع دیه کدامند؟

دیه به هر کدام از موارد ذیل که مورد آسیب واقع شده اند تعلق می گیرد. این موارد عبارتند از:

دیه نفس

دیه نفس زمانی ضرورت دارد که قربانی جان خود را به دنبال قتل عمد، شبه عمد (تصادف) یا خطای محض از دست داده باشد.

دیه عضو

دیه اعضای بدن شامل مواردی همچون دیه مو ، دیه چشم ، دیه بینی ، دیه لاله گوش ، دیه لب ، دیه زبان ، دیه دندان ، دیه گردن ، دیه فک ، دیه دست و پا ، دیه ستون فقرات و غیره است.

دیه منفعت عضو

در برخی از موارد ممکن است عضو مورد نظر از بین نرفته باشد و در نگاه اول کاملا سالم به نظر برسد اما در عمل کارایی خود را از دست داده باشد. در این موارد دیه منافع اعضا مطرح می شود و شامل مواردی همچون دیه عقل ، دیه شنوایی ، دیه بینایی ، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است.

دیه جراحات

متداول ترین نوع دیه به همین بخش اختصاص دارد و البته حساب و کتاب سخت و دشواری نیز داشته و گاها تا ماه ها طول می کشد تا بتوان دیه جراحات را به صورت دقیق تعیین نمود. این موارد شامل دیه خراش ، کبودی ، تورم و … است که در قانون مجازات اسلامی به صورت دقیق بیان شده اند.

محاسبه میزان دیه

یکی از مهمترین مسائلی که باعث می شود تا اغلب افرادی که درگیر پرونده دیه هستند به مشاوره حقوقی دیه روی بیاورند همین مقوله محاسبه میزان دیه است. اصولا بسیاری از افراد نسبت به دیه تعیین شده معترض هستند و درخواست دیه کمتر یا بیشتری را دارند. وکیل دیه می تواند باانجام برخی از محاسبات مشخص کند که آیا میزان دیه مقرر قابل اعتراض یا خیر!

محاسبه میزان دیه کار دشواری است چرا که قواعد بسیار زیادی برای تخمین میزان دیه در موارد مختلف وجود دارد. این مقوله اگر وارد بحث جراحات شود بسیار چالش برانگیز بوده و می تواند مشمول اعداد و ارقام متفاوتی گردد. باتوجه به اینکه میزان بسیار زیادی از دیه تعیین شده برای هزینه های درمان صرف می گردد بنابراین می توان به خوبی دریافت که تعیین دقیق میزان دیه از اهمیت وافری برخوردار است.

ارش به چه معناست؟

یکی از مهمترین مسائلی که در مشاوره حقوقی دیه مطرح می شود معنای ارش و محاسبه آن است. ارش نیز نوعی دیه قلمداد می شود بااین تفاوت که میزان آن در شرع مقدس بیان نشده و تعیین آن بر عهده پزشکی قانونی است.

بنابر تعریف فوق می توان در تعریف ارش گفت که میزان خسارتی که باید بابت صدمه به عضوی از بدن پرداخت شود و میزان و مقدار آن در قانون مشخص نشده است ارش نام دارد. برای مثال دیه دست در قانون و مبتنی بر شرع مقدس مشخص است اما دیه رگ عصبی دست مشخص نمی باشد. در این مورد باید خسارت رگ عصبی را از طریق ارش به دست آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *