مشاوره حقوقی تخصصی شرب خمر

مشاوره حقوقی شرب خمر : به معنای نوشیدن شراب است و شراب نیز در فرهنگ اسلامی-ایرانی به یک ماده مایع و مست کننده اطلاق می گردد. مشاوره حقوقی شرب خمر نیز با یک رده پایین تر از وکالت در این زمینه به سوالات کسانی پاسخ می دهد که به نحوی از انحا درگیر چنین اتهامی شده اند. در واقع مشاوره حقوقی شرب خمر، وکالت شما را در زمینه دفاع و حضور در دادگاه کیفری برعهده نمی گیرد بلکه با پاسخ دهی به سوالات شما، سعی می کند یک مسیر مشخص را در روند قضایی و رسیدگی به پرونده شرب خمر تعیین نماید.

شرب خمر در ایران

هرچند شرب خمر در بسیاری از کشورهای جهان آزاد است و صرفا به ارائه اطلاعات علمی و پزشکی در زمینه مضرات آن اکتفا شده است اما در قوانین ایران یک جرم کیفری قلمداد شده و حتی مشمول مجازات حد است. منظور از مجازات حد این است که میزان مجازات در منابع شرعی و فقهی (با استنباط از آیات قرآن) تعیین شده است و قابلیت تخفیف ندارد. جدیت در اجرای احکام مشمول حد می تواند ضرورت گرفتن وکیل شرب خمر یا مشاوره حقوقی را نمایان سازد.

مشاوره حقوقی شرب خمر

شرب خمر در قانون مجازات اسلامی

شرب خمر مشمول 80 ضربه شلاق است. قاضی و قانون گذار نیز حق ندارند میزان شلاق ها را کاهش یا افزایش دهند. پرونده شرب خمر در دادگاه کیفری محل وقوع جرم به جریان می افتد و برای اثبات آن نیز می توان از تمام روش های موجود در حقوق جزا بهره برد. این موارد عبارتند از:

  • اقرار متهم به شرب خمر به میزان دو بار (این اقرار باید در کمال صحت و سلامت عقل صورت گیرد)
  • شهادت که نیازمند شهادت دو مرد عادل، بالغ و مختار است.
  • علم قاضی که می توان گفت امروزه به عنوان مهمترین روش ممکن برای اثبات جرم شناخته می شود. علم قاضی مبتنی بر امارات مختلف است که از آن جمله می توان به دریافت ویدئوهای ضبط شده از دوربین های مدار بسته، گزارشات پزشکی قانونی یا شهادت یک مرد عادل نام برد.

رانندگی در زمان مستی

بدون شک بیش از 50 درصد از پرونده های شرب خمر در زمان رانندگی افراد آن هم زمانی که مست بوده اند تشکیل شده اند. اصولا رانندگان مست به صورت اصولی رانندگی نمی کنند و از این طریق جان خود و دیگران را به خطر می اندازند به همین علت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز مقررات سختگیرانه ای را در این زمینه وضع نموده است. یکی از مهمترین سوالاتی نیز که در جلسات مختلف مشاوره مطرح می شود این است که مجازات رانندگی در زمان مستی چیست؟

  • در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم که رانندگی در زمان مستی منجر به توقیف وسیله نقلیه به مدت حداقل 21 روز، جریمه نقدی و ضبط گواهینامه رانندگی به مدت 6 ماه می‌گردد. البته این مجازات صرفا از دیدگاه تخلفات راهنمایی و رانندگی است و مجازات شلاق نیز پایدار است. همچنین اگر تصادفی صورت گیرد و منجر به جراحت یا قتل گردد، مجازات فوق تشدید می‌گردد.

نکاتی که باید در خصوص شرب خمر بدانید

مشاوره حقوقی کمک می کند تا به نکات ذیل در این زمینه پی ببرید:

  • توقیف وسیله نقلیه شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی با ادعای شرب خمر و رانندگی در زمان مستی به معنای این نیست که قاضی هم به شرب خـمر حکم می دهد. بنابراین سعی کنید از حقوق خود در مقابل مقام قضایی دفاع نمایید.
  •  اگر پیش از شرب خـمر از مسکر بودن مایع آگاهی نداشته اید این مسئله را نزد مقام قضایی عنوان کرده و سعی نمایید آن را اثبات کنید. دقت نمایید که مجازات حد تا زمانی که جرم مورد نظر به صورت قطعی اثبات نشده است مشمول اجرای حکم نمی گردد.
  • به هیچ وجه نسبت به استمداد از وکیل شـرب خمر بی تفاوت نباشید.
  • حتی اگر گزارشات پزشکی قانونی دال بر شرب خمر باشد باز هم می توان نسبت به آن اعتراض کرد. بنابراین اگر گزارش واصله حاکی از شـرب خمر بود پس از مشورت با وکیل خود نسبت به این گزارش اعتراض نموده و درخواست آزمایش مجدد دهید.
  • اگر رای قاضی مبتنی بر تست الکل پلیس بوده است حتما درخواست اعتراض دهید چرا که میزان اشتباه توسط دستگاه های تست الکل بسیار زیاد می باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *