مشاوره حقوقی در رابطه با مزاحمت تلفنی

مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی : یکی از مهمترین جرائمی که در چند دهه گذشته اسباب تنش در برخی از خانواده ها را ایجاد نموده است مزاحمت تلفنی نام دارد. مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی نیز به دنبال افزایش شکایات ثبت شده در این زمینه مورد توجه واقع شده است. این جرم اجتماعی یک فعل مذموم شمرده شده و در تمامی جوامع نیز رفتاری ناهنجار تلقی می شود. در این مقاله به مهمترین مسائلی می پردازیم که در جلسات مختلف مشاوره حقوقی مطرح شده اند.

چه عملی را می توان مزاحمت تلفنی قلمداد کرد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده به نظر می رسد. مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی است که از جانب مزاحم و با هدف آزردن فرد مقابل صورت می گیرد. از تلفن زدن و حرف نزدن های مکرر گرفته تا سوت زدن پشت تلفن بدون دلیل موجه و یا ارائه اخبار کذب که باعث می شود مخاطب به شدت آزرده شود. در واقع این عمل باید با قصد مزاحمت صورت گیرد و اگر فرد بتواند ثابت کند که قصد مزاحمت نداشته است تبرئه می گردد با این حال باتوجه به اینکه اثبات عدم سوء نیت کار دشواری است در اغلب موارد حکم به مجازات مزاحم تلفنی می شود.

مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحمت تلفنی چیست؟

مزاحمت تلفنی می تواند مجازاتی فراتر از آن چه که شما تصور می کنید را به دنبال داشته باشد. این جرم علاوه بر اینکه مشمول یک تا شش ماه حبس است از جانب مخابرات نیز مورد بررسی واقع شده و فرد باید در مقابل این سازمان نیز پاسخگو باشد. در اغلب موارد محکومیت مقابل مخابرات به پرداخت جریمه نقدی منتهی می شود اما شاید قدری عجیب باشد اگر بدانید مزاحمت تلفنی حتی می تواند به اعدام نیز منتهی شود. در این زمینه به مثال ذیل دقت کنید:

  • تصور کنید فردی بایک خانواده دیگر تماس گرفته و مادر خانواده تلفن را برمیدارد. مادر خانواده با مشکل قلب و عروق مواجه بوده و پزشکان توصیه کرده اند که فضای آرامی را برای ادامه زندگی او مهیا کنند. حال مزاحم تلفنی برخلاف واقع به ایشان می گوید که برادر شما در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده و درون خودروی خود آتش گرفته است. مادر خانواده بعد از شنیدن این خبر با ایست قلبی مواجه شده و فوت می کند. در این شرایط مزاحم تلفنی دارای تمام شرایط قتل است و به اتهام قتل تحت پیگرد واقع می شود.

نکاتی در خصوص مزاحمت تلفنی

در پایان این مقاله به مهمترین نکاتی که در مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی مطرح شده اند اشاره می کنیم:

  • شکایت از مزاحم تلفنی در محل اقامت شاکی (محلی که مزاحمت صورت گرفته است) صورت می گیرد.
  • شاکی می تواند برای شکایت به کلانتری، دادسرا یا مخابرات مراجعه کند.
  • شکایت از مزاحم تلفنی باید با ارائه شواهد معتبر همراه باشد.
  • اگر مزاحم تلفنی برای فردی که به سن قانونی نرسیده است مزاحمت ایجاد کند ولی او می تواند شکایت کند اما اگر فرد به سن قانونی رسیده و قصد ندارد از مزاحم تلفنی شکایت نماید پدر و مادر او اجازه شکایت ندارند.
  • مزاحمت تلفنی ممکن است با انواع وسایل ارتباطی همانند تلفن ثابت، تلفن همراه یا تلفن عمومی صورت گیرد.
  • مزاحمت تلفنی دارای دو جنبه است؛ جنبه خصوصی آن از جانب شاکی قابل گذشت است اما جنبه عمومی جرم قابل گذشت نیست.
  • ایجاد مزاحمت تلفنی برای ارگان هایی همانند آتش نشانی، اورژانش، اداره برق، اداره گاز، اداره آب و فاضلاب یا سایر ارگان ها با تشدید مجازات همراه خواهد بود.
  • افراد باید مسئولیت وسایل ارتباطی خود را برعهده گیرند. بنابراین اگر با شماره تلفن فردی برای افراد دیگر مزاحمت ایجاد شود صاحب سیمکارت مسئولیت جزایی خواهد داشت.
  • مهمترین مسئله ای که وکیل مزاحمت تلفنی بیان می کند این است که نام برخی از افراد را صرفا در قسمت مظنونین درج کنید و به صورت قطعی از کسی شکایت نکنید چرا که اگر بعدا مشخص شود مزاحم تلفنی کسی غیر از همان فردی است که شما از او شکایت کرده اید ممکن است در قالب اعاده حیثیت از شما شکایت شود.

بهتر است پیش از مطرح نمودن شکایت علیه مزاحم از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند گردید و در صورت نیاز وکیل بگیرید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *