مشاوره حقوقی مطالبه چک به صورت تخصصی

مشاوره حقوقی مطالبه چک : در دنیای تجارت به جای حمل و انتقال پول و مسکوکات از جابجایی و انتقال اعتبار استفاده می کنند. این امر در کنار مزایای بسیار زیادی که به دنبال دارد با مشکلاتی نیز همراه می باشد که از جمله آن ها می توان به عدم اعتبار صادر کننده سند رسمی اشاره نمود. بدین معنا که فردی مبادرت به صدور چک می کند اما اعتبار کافی برای پرداخت مبلغ مقرر را ندارد.

این شرایط باعث شده است تا اصطلاحاتی همانند چک برگشتی ، شکایت از چک برگشتی، مطالبه چک برگشتی و مشاوره حقوقی آن مورد توجه قرار گیرند. اگر شما نیز درگیر یک چک برگشتی شده اید اعم از اینکه دارنده چک هستید یا صادرکننده آن، می توانید با مراجعه به مشاوره حقوقی مطالبه وجه چک یک راهکار قانونی و حقوقی برای مواجهه با این مسئله را پیدا کنید. این مبحث را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

مشاوره حقوقی مطالبه چک

راه های مطالبه وجه چک

افراد می توانند باتوجه به شرایط موجود از طریق یکی از مراجع ذیل برای مطالبه وجه چک اقدام کنند:

  1. شکایت کیفری در دادسرا
  2. شکایت تجاری در دادگاه حقوقی از طریق تقدیم دادخواست
  3. اقدام از طریق اجرای ثبت

چک کیفری و چک حقوقی

یکی از مهمترین مسائلی که در جلسات مختلف مشاوره حقوقی مطالبه چک مورد توجه مراجعین قرار می گیرد این است که برخی از چک ها کیفری و برخی دیگر حقوقی هستند. تفکیک انواع چک به چک کیفری و حقوقی در تعیین مرجع صالح موثر است. شما در موارد ذیل می توانید علیه صادر کننده چک بلامحل شکایت کیفری مطرح کنید:

  • اگر ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک برای دریافت وجه آن اقدام نموده اید و در صورتی که با عدم اعتبار دارنده حساب مواجه شده اید از بانک محال علیه گواهی عدم پرداخت وجه چک (یا گواهی عدم کافی بودن اعتبار برای پرداخت تمام وجه چک) را دریافت نمایید.
  • شما باید در شش ماهه دوم برای شکایت از صادرکننده چک یا کسی که مسئولیت چک را برعهده دارد اقدام نموده باشید در غیر این صورت حق شکایت کیفری را از دست خواهید داد.

در مقابل ممکن است شما در زمان های مقرر شده در فوق برای مطالبه وجه چک اقدام کنید اما نتوانید شکایت کیفری نمایید چرا که برخی از چک ها ذاتا به عنوان چک حقوقی شناخته می شوند و امکان شکایت کیفری را ندارند. این چک ها عبارتند از:

  • چک سفید امضا
  • چک تضمینی
  • چک مشروط
  • چک بدون تاریخ
  • چک مدت دار
  • چک هایی که در مهلت 6 ماهه ای که برای دریافت گواهی عدم پرداخت مهلت داشته اند ، یا در شش ماهه دوم برای شکایت کیفری اقدام نکرده اند ؛ در این حالت تنها می توان چک را از طریق مراجع حقوقی پیگیری کرد.

روند رسیدگی به هرکدام از روش های فوق متفاوت است و شما می توانید کمّ و کیف آن را از وکیل مطالبه چک جویا شوید.

مطالبه چک از طریق اجرای ثبت

به جرات می توان گفت بهترین شیوه مطالبه وجه چک برگشتی از طریق اجرای ثبت است اما شرایط خاصی لازم می باشد تا بتوانید از طریق این مرجع اقدام نمایید. این شرایط عبارتند از:

  • چک صادر شده باید برعهده یکی از بانک های مجاز کشور صادر شده باشد.
  • امکان استرداد وجه چک صادر شده بر عهده موسسات مالی و قرض الحسنه وجود ندارد.
  • فرد باید 5 درصد از مبلغ وجه چک را به عنوان هزینه اجرائیات پرداخت کند.

باتوجه به اینکه سرعت رسیدگی به پرونده های مالی در اجرای ثبت بسیار بالاست و تنها 48 ساعت زمان نیاز است تا دایره اجرای ثبت مبادرت به صدور اجراییه نماید بنابراین می توان آن را بهترین شیوه وصول وجه چک دانست. مشاوره حقوقی مطالبه وجه چک نیز در کنار حفظ ارزش سایر روش های مطالبه وجه چک این روش را سریع تر و مناسب تر می داند.

هرچند بسیاری از افراد با استناد به اینکه هزینه رسیدگی به درخواست در اجرای ثبت بالاست از مراجعه به این نهاد خودداری می کنند اما نباید از این مهم غافل گردید که پرداخت هزینه دادرسی و رسیدگی به پرونده تا زمان وصول وجه چک به تاخیر می افتد این درحالیست که شما باید در دادگاه های عمومی ابتدا مبادرت به پرداخت هزینه دادرسی نمایید تا پرونده شما به جریان بیفتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *