مشاور حقوقی جعل (عادی و رسمی)

مشاور حقوقی جعل (عادی و رسمی) : برای مشاوره حقوقی و کیفری در خصوص موضوع جعل با شماره 09305297504 تماس بگیرید و برای اعطای وکالت در خصوص موضوع جعل با گروه وکلای عدل محور در تماس باشید.

معنی کلمه جعل

وکیل جعل : کلمه جعل در لغتنامه دهخدا به معنای مبدل ساختن،دگرگون کردن،از حالتی به حالت دیگر درآوردن و گمان بردن چیزی را چیز دیگر میباشد و جعل در تعریف و اصطلاح حقوقی به معنای ساختن،خراشیدن،تراشیدن،قلم بردن،الحاق،اثبات یا سیاه کردن نوشته یا سند بر خلاف حقیقت است.همچنین تقدیم یا تاخیر تاریخ نوشته یا سند نیز از مصادیق جعل میباشد.

مشاور حقوقی جعل

انواع جعل

طبق قانون ایران جعل به دو نوع مادی و معنوی تقسیم میشود.
به طور کلی جعل در قانون ایران و در قانون مجازات اسلامی از ماده 523 الی 542 تعریف شده است.

جعل مادی

جعل مادی با توجه به آنچه در ماده 523 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است به ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب گفته میشود.

جعل معنوی

جعل معنوی یا مفادی آنچه است که در ماده 534 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است که منطبق با قانون به هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مامورین به خدمات عمومی که در تحریر نوشته ‌ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند ، اعم از اینکه موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی ، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را ‌تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است ، اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

در تشریح ماده 534 باید گفت که مطابق با آنچه در متن ماده آمده است جعل معنوی یا مفادی به دلیل آنکه اسناد عادی توسط خود امضا کنندگان تنظیم و تهیه میشود و کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مامورین به خدمات عمومی در تنظیم آن دخالتی ندارند ، در خصوص اسناد عادی صدق نمیکند و فقط در مورد اسناد رسمی امکان پذیر است و فقط امکان ادعای نوشته بر خلاف حقیقت و خلاف واقع در سند عادی وجود دارد که آن نیز با جعل تفاوت دارد.

تفاوت جعل مادی و جعل معنوی

در درجه اول مشاور حقوقی جعل آنچه که بسیار حائز اهمیت است آن است که جعل مادی با وصفی انشایی همراه است اما جعل معنوی یا مفادی وصف اخباری دارد.در جعل مادی ، سند به صورتی تغییر میابد که گویی آنکه سند به نام او مهر و یا امضا شده یک وضعیت حقوقی دیگری را اراده کرده است اما در جعل معنوی و یا مفادی تهیه و تنظیم کننده سند بر خلاف آنچه که حقیقت بوده است از ابتدا در سند تنظیم نموده است و عمل مادی جدیدی بر روی سند اعمال نشده است.

یکی دیگر از تفاوت های جعل مادی و معنوی آن است که جعل معنوی لزوماً توسط مستخدمین، کارکنان ادارات، یا اعضا دفاتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق منطبق با ماده 534 است که مجازات استفاده از سند جعلی نیز از جعل اسناد عادی بیشتر است اما جعل مادی توسط هرشخصی ممکن است.

تفاوت آخر آن است که بررسی صحت و سقم معل معنوی بر عهده مقام قضائی میباشد چرا که تغییر مادی در متن سند و نوشته پدید نیامده است و از ابتدا قلب حقیقت صورت گرفته است اما در جعل معنوی و نحوه تشخیص آن میتوان به کارشناسان خط و ماموران کشف جرائم مراجعه نمود.

مصادیق جعل

با توجه به ماده 523 قانون مجازات اسلامی و مصادیق مذکور در متن ماده میتوان مصداق های جرم جعل را به موارد زیر تقسیم بندی نموده و برای هرکدام تعریفی جداگانه ارائه نمود

  • ساختن مهر یا امضا : امضا و مهر هر علامتی است که شخص مخصوص به خودش را دارد و برای انتساب آن نوشته به خود از آن استفاده میکند.پس به طریق اولی ساخت اثر انگشت نیز جعل محسوب میشود.
  • خراشیدن : محو کردن جزئی حروف
  • تراشیدن : محو کردن کل کلمه
  • قلم بردن : ناخوانا کردن قسمتی از نوشته
  • الحاق : نوشته را به نوشته ی سند اضافه کردن
  • محو کردن : پاک کردن بخشی از نوشته توجه داشته باشید که با توجه به نظر دکتر میر محمد صادقی ، نوشتن با خودکارهایی با جوهر های محو شونده از مصادیق جعل نیستند.
  • سیاه کردن : ناخوانا کردن با جوهر مرکب یا رنگ یا …
  • اثبات : تبدیل سند باطلی به سند صحیح
  • تقدیم یا تاخیر تاریخ سند : تبدیل تاریخ حقیقی به تاریخ غیر واقعی به دلیل نفع شخصی و ضرر رساندن به غیر
  • الصاق : وصل کردن بخشی از یک نوشته به یک نوشته دیگر
  • به کار بردن مهر دیگری : حتما باید بدون اجازه صاحب مهر باشد و طرق به دست آوردن مهر اصلا اهمیتی ندارد.
    دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم جعل

مشاور حقوقی جعل : رسیدگی به تمامی جرائم که جعل و استفاده از سند مجعول را نیز در بر میگیرد در صلاحیت دادسرا ها و دادگاه های کیفری میباشد و در محاکم حقوقی صرفاً به ادعای جعل / انکار و تردید سند پرداخته میشود که با جست و جو در وب سایت گروه وکلای عدل محور میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

مدارک لازم جهت تنظیم شکوائیه جعل

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند / مدرک و یا نوشته ای که جعل شده است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *