مطالبه اجور معوقه + روش های اقدام

مطالبه اجور معوقه : قرارداد اجاره یکی از قراردادهای رایج در کشور ماست که اصولا با مسائل حقوقی بسیار زیادی نیز مواجه می گردد. مطالبه اجور معوقه یکی از مهمترین مسائلی است که برخی از صاحبان املاک را ناگزیر می کند تا به مراجع قضایی مراجعه کرده و حق و حقوق قانونی خود را از طریق این مراجع پیگیری کنند.  هرچند باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه و افزایش بی سابقه میزان اجاره بها قانون گذار سعی کرده است تا حمایت خود را در عمل از مستاجر به عمل آورد اما رجوع به شرایط قراردادها هر کدام از قضات را موظف می سازد تا مصلحت موجر را در نظر بگیرند و طبق قانون مبادرت به صدور رای نمایند. این مبحث را در ادامه به صورت کامل تشریح خواهیم کرد.

مطالبه اجور معوقه

شرایط مطالبه اجور معوقه

برای اینکه بتوانید به دادگاه مراجعه کنید و درخواست مطالبه اجور معوقه را داشته باشید حداقل باید مستاجر شما چندین بار اقدام به عدم واریز اجاره بها نموده باشد گرچه شما می توانید برای یک ماه تاخیر نیز به نهادهای قضایی مراجعه کنید اما در عمل شاهد این عمل نبوده و اصولا قضات نیز درخواست می کنند تا شما وضعیت مالی مستاجر را در نظر بگیرید و قدری به وی فرصت دهید تا اجاره بها را پرداخت کند اما سه بار پرداخت نشدن اجاره بها این فرصت را برای موجر ایجاد می کند تا علاوه بر مطالبه اجور معوقه حتی درخواست تخلیه ملک را نیز داشته باشد.

اجور معوقه

اجاره بها باتوجه به شرایط خاصی که دارد ممکن است در زمره اجرت المسمی قرار بگیرد یا اجرت المثل! این مبالغ در دادگاه با توجه به قرارداد تنظیم شده میان شما و در صورت عدم قرارداد با توجه به نظر کارشناس تعیین می شود. بنابراین اگر مستاجر در مدت اجاره مبادرت به پرداخت اجاره بها نکند و میزان اجاره بها نیز در قرارداد تعیین شده باشد با توجه به اینکه اجرت المسمی می باشد نیازی به دریافت نظر کارشناس نبوده و شما می توانید مبلغ مورد نظر را در دادخواست خود درج کنید.

حال تصور کنید که اجاره نامه پایان یافته و مستاجر نیز علاوه بر اینکه ملک شما را تخلیه نمی کند اما از پرداخت اجاره بها نیز سرباز می زند. در این شرایط باتوجه به اینکه مبلغ مندرج در قرارداد را نمی توان به بعد از اتمام اجاره نامه نیز تسری داد نیاز است تا کارشناس این مبلغ را با توجه به موقعیت ملک و متراژ آن و همچنین امکانات موجود در ملک تعیین نماید.

مرجع صالح برای مطالبه اجور معوقه

اغلب دعاوی راجع به اجاره بها و قرارداد اجاره در شورای حل اختلاف محل وقوع ملک استیجاری رسیدگی می شوند چرا که اصولا در اغلب نقاط ایران همواره مبلغ اجور معوقه کمتر از 20 میلیون تومان است و مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان نیز در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی واقع می شوند. البته اگر ملک شما بسیار گران قیمت است یا در هر صورت میزان اجاره بها بسیار بالاست و یا اجور معوقه بسیار زیاد هستند و این امر باعث شده است تا مبلغ قابل مطالبه به میزان بیش از 20 میلیون تومان برسد می توانید به دادگاه حقوقی ملک وقوع ملک استیجاری مراجعه کنید. در این خصوص بهتر است تا از وکیل تخلیه ید یا وکیل ملکی یاری بگیرید.

دادخواست تخلیه ملک استیجاری

حتما می دانید که اجاره نامه نوعی قرارداد لازم است و هیچ کدام از طرفین نمی تواند بدون استناد به دلایل قانونی مبادرت به فسخ آن نماید اما طبق قانون در صورتی که مستاجر به مدت سه ماه اجاره بها را پرداخت نکرده باشد می توان علیه او دادخواست تخلیه ملک را تنظیم نمود. البته اگر اجاره نامه به اتمام رسیده باشد و مستاجر از پرداخت اجاره بها خودداری کند می توانید درخواست دستور تخلیه داشته باشید اما در سایر موارد امکان دستور تخلیه وجود ندارد و شما باید منتظر حکم قضایی باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *