مهر و موم ترکه

مهر و موم ترکه : زمانی که یک شخص حقیقی فوت می کند اموال و دارایی او در یک مسیر قانونی با عنوان تقسیم ماترک قرار می گیرند. در این مسیر قانونی با عناوین حقوقی خاصی همچون انحصار وراثت، تحریر ترکه، تقسیم ماترک و سهم الارث مواجه می شود و تا زمانی که تکلیف تمامی اموال مشخص نشود این مسیر حقوقی جریان خود را سپری می کند. همانگونه که ذکر شد مهر و موم ترکه یکی از مباحثی است که در این زمینه مطرح می شود. برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با گروه حقوقی عدل محور از طریق شماره تماس 09305297504 در ارتباط باشید.

مهر و موم ترکه به چه معناست؟

یک اقدام قانونی از جانب مراجع ذی صلاح برای جلوگیری از تصرف وراث و دیگران در اموال و دارایی متوفی تا پیش از تعیین تکلیف آن هاست. این اقدام نیاز به طرح دادخواست حقوقی دارد و افراد ذیل حق مطرح نمودن این درخواست را دارند:

  • وراث یا نمایند قانونی آن ها
  • وصی و موصی له در وصیت به مال مشاع
  • طلبکاران متوفی

دادخواست تحریر ترکه و مهر و موم ترکه

این کار از طریق تهیه لیست اموال و دارایی متوفی و یا درخواست تهیه این لیست صورت می گیرد که به تحریر ترکه معروف است. در واقع امکان مهرموم ترکه بدون اطلاع از تمام اموال متوفی امکان پذیر نیست به همین علت در صورتی که یک طلبکار از تمام اموال متوفی مطلع نیست باید ابتدا درخواست تنظیم ریز ترکه متوفی را بدهد تا تحریر ترکه و سپس مهروموم ترکه صورت گیرد.

مهر و موم ترکه

مهر و موم ترکه غیر منقول

مهروموم ترکه غیر منقول دشوارتر از ترکه منقول است چرا که اصولا ترکه غیر منقول همچون ملک مسکونی، ملک تجاری، باغات و زمین های زراعی در تصرف شخص و یا اشخاص دیگری بوده و این امر ممکن است با ایراد ضرر به حقوق آن ها همراه باشد. با این حال اگر قراردادی در این زمینه تنظیم شده است با توجه به قانون، روال حقوقی را تا پایان مدت طی می کند. استفاده از اموال بدون قرارداد منجر به تعیین اجرت المثل از جانب دادگاه می گردد. در مهرموم ترکه غیر منقول باید لیست تمام اموال منقول در ترکه غیر منقول، تحریر شده و به ثبت برسند.

تحریر ترکه در صلاحیت کجاست؟

قوانین ایران و بسیاری از کشورهای جهان آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در ایران را برای تعیین مرجع حقوقی صالح می دانند. اگر این اقامتگاه به صورت دائمی مشخص نباشد می توان به اقامتگاه موقت متوفی مراجعه نمود. تمامی امورات حقوقی مربوط به ترکه جز تقسیم ماترک در صلاحیت شورای حل اختلاف است. بنابراین می توان گفت درخواست تحریر ترکه، مهرموم ترکه و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت در صلاحیت شورای حل اختلاف محلی است.

مدارک لازم برای مهر و موم ترکه

درخواست مهر و موم ترکه به دو صورت امکان پذیر است:

  • با تنظیم ریز ترکه
  • بدون تنظیم ریز ترکه که اصولا توسط طلبکاران متوفی صورت می گیرد.

برای مطرح نمودن چنین درخواستی در شورای حل اختلاف نیاز به مدارک مختلفی دارید. اولین مدرک باید نشان دهنده رابطه شما با اموال متوفی باشد. بدین صورت که اگر وارث هستید صرف ارائه شناسنامه و کارت ملی برای اثبات رابطه نسبی کفایت می کند و در صورتی که طلبکار هستید باید مدارکی دال بر بدهکار بودن متوفی را ارائه نمایید. بعد از ارائه این مدرک نیاز به ارائه گواهی انحصار وراثت خواهید داشت.

اعتراض به مهرموم ترکه

اعتراض به این امر به تحریر ترکه بازمیگردد. اگر فردی به لیست اموالی که تهیه شده است معترض باشد به مدت بیست روز از زمان ابلاغ حکم زمان دارد تا نسبت به تحریر ترکه و تجدیدنظر در آن اعتراض کند. تمامی اشخاصی که حق درخواست مهر و موم ترکه و تنظیم ریز ترکه را دارند می توانند به تحریر ترکه با هدف مهرموم ترکه اقدام کنند. اعتراض به قرار مهر و موم ترکه در دادگاه عمومی و حقوقی مورد برسی قرار می گیرد.

نمونه درخواست مهر و موم ترکه

برای اطلاع از چگونگی طرح درخواست مهرموم ترکه می توانید به مقالاتی که در این زمینه نگاشته شده اند مراجعه کنید. بهتر است پیش از اقدام در این زمینه با یک مشاور حرفه ای مشورت نموده و مسئله را به صورت دقیق شرح دهید. گام برداشتن در مسیرهای حقوقی برای افراد عادی جامعه با استمداد از یک وکیل متخصص و یا مشاور متبحر منجر به دریافت نتایج مطلوب می گردد.

هم اکنون می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی با گروه حقوقی عدل محور از طریق شماره 09305297504 تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *