نحوه دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

دریافت مهریه بعد از فوت شوهر و همسر : مهریه مالی است که ضمن عقد نکاح یا همان ازدواج،برای زوجه معین میشود. و بر ذمه زوج قرار میگیرد.

مهریه باید مالی باشد که مالیت داشته باشد. یعنی ارزش خرید و فروش داشته و ارزش داد و ستد مالی داشته باشد. نظیر زمین،خانه،ماشین،وجه نقد اما آنچه که به عنوان مهریه به صورت رایج در ایران بر ذمه زوج قرار میگیرد،سکه میباشد. که میتواند اعم از سکه تمام بهار آزادی،نیم سکه و حتی ربع سکه بوده باشد.

دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

وکیل مهریه : به مهریه ای که حین انعقاد عقد نکاح تعیین میشود مهر المسمی میگویند. و چنانجه مهریه تعریین نشده باشد،در حین طلاق و یا به اجرا گذاشتن مهریه. بر اساس اینکه میان زوج و زوجه رابطه جنسی برقرار شده باشد و یا خیر. حسب مورد مهرالمثل و یا مهرالمتعه معین میگردد.

مهر المثل مهریه ای بوده که بر اساس شان و شخصیت اجتماعی و خانوادگی زوجه تعیین میگردد. و مهرالمتعه مهریه ای است که بر اساس شان و شخصیت و وضعیت مالی مرد تعیین میگردد.

همانگونه که پیشتر ذکر شد،زوجه به محض وقوع عقد و گفتن “بله” به عاقد،مالک مهریه میشود. و میتواند هر زمان که میخواهد چه یک ثانیه بعد از عقد باشد و چه صد سال بعد از وقوع عقد،مهریه خود را مطالبه کند. و از آنجایی که مهریه بر زمه زوج میباشد موظف است که مالی که بعنوان مهریه معین شده است را پرداخت نماید.

حال سوالی که پیش می آید آن است که آیا بعد از فوت زن نیز،میتواند مهریه را دریافت کرد. و یا حق دریافت مهریه برای ورثه او ساقط میگردد؟

آیا فوت زن،حق دریافت مهریه را ساقط میکند؟

همانگونه که در بند فوق ذکر شد،مهریه دینی است که بر گردن و ذمه زوج قرار دارد. و موظف است که مبلغ مورد نظر که به عنوان مهریه معین شده است را پرداخت نماید.

پس تا آخرین لحظه ی زندگی مشترک که منجر به پرداخت تمام و کمال مهریه و یا بخشیدن جزء یا کل مهریه میگردد. مرد به زن خود مدیون است و زن میتواند مهریه خود را مطالبه نماید.

حال چنانچه زوجه فوت کند و بمیرد،این دین از مرد ساقط نمیگردد. و مرد همچنان به زن مدیون بوده و حق مطالبه مهریه برای زوجه ساقط نمیشود. و ورثه ی وی میتوانند مهریه او را دریافت نمایند.

در واقع مهریه به عنوان حق و نوعی طلب مالی بوده که بر ذمه زوج بوده و حق زوجه میباشد. و بعد از فوت وی نیز،ورثه او که از سهم الارث وی ارث میبرند میتوانند آن را محاسبه نمایند.

مهریه زن فوت شده به چه کسانی میرسد؟

برای اینکه بدانیم دریافت مهریه بعد از فوت شوهر به چه کسانی میرسد. و چه کسانی حق مطالبه مهریه را دارند. باید ببینیم که در زمان فوت وی،ورثه او چه کسانی هستند.

در ابتدا از آنجایی مرد خود نیز از سهم الارث متعلق به زن ارث میبرد. باید سهم مرد را کنار بگذاریم و در مالکیت سهم وی را به عنوان مالکیت فی الذمه حساب کنیم.

بعد از آن باید ببینیم که زن در طبقه اول خود دارای ورثه میباشد یا خیر.

طبقه اول ارث عبارتند از پدر،مادر و فرزندان و چنانچه از این طبقه زوجه کسی را در میارن وراث خود داشته باشد. میتوانند از شوهر زوجه (که میتواند حسب مورد پدر یا ناپدریشان باشد) مهریه مادرشان یا فرزندشان را مطالبه نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *