مراحل شکایت نزاع دسته جمعی

مراحل شکایت نزاع دسته جمعی : اگر درگیر نزاعی دسته جمعی شدید ، چگونه می توانید شکایت خود را پیش ببرید و از حقوق خود دفاع کنید؟

پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که در نزاعی دسته جمعی درگیر شدید و آسیب دیدید ، حتماً با یک مشاوره حقوقی وکیل کیفری در ارتباط باشید تا بتوانید شکایت خود و مراحل دادرسی را به درستی پیش ببرید.

معنای نزاع دسته جمعی

مراحل شکایت نزاع دسته جمعی

واژه “نزاع” در لغتنامه دهخدا به معنای خصومت و دشمنی دو نفر با هم با زبان یا استعمال اسلحه / با هم کشاکش کردن به خصومت / خصومت و دشمنی و با لفظ جستن و کردن و برداشتن مستعمل است / منازعه و گفتگو با هم / خصومت / ستیزگی / کشاکش در برآوردن حق خود / ادعا و جنگ و جدال سخت میباشد و کلمه ی “دسته جمعی” نیز به معنای همه باهم / متحدانه / جمعاً / همگی / همگروه / همگان / همگی باهم میباشد.

نزاع دسـته جمعی در قانون مجازات اسلامی

این جرم در ماده 615 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. همانگونه که گفته شد مطابق ماده 615 قانون مجازات اسلامی:

  • هر گاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم میشوند:

  • در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال

  • در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال

  • در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال

تبصره ۱ – در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود، مشمول این ماده نخواهد بود

تبصره ۲ – مجازاتهای فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد

پس همانگونه که مشاهده کردید در صورت شرکت در نزاع دسته جمعی نه تنها مجازات حبس لحاظ خواهد شد بلکه مطابق  تبصره 2 ماده 615 قانون مجازات اسلامی ، مجازات قصاص و یا دیه نیز برای مرتکب در نظر گرفته خواهد شد. هرچند که اگر مطابق بند 1 ، اولیای دم مقتول گذشت نکنند و مطالبه قصاص داشته باشند مجازات حبس لحاظ نخواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید آن است که برای تحقق این جرم، حتماً باید 3نفر و یا بیش از 3 نفر در منازعه حضور داشته باشند.

مراحل شکایت از نزاع دسته جمعی

شما برای شکایت باید در ابتدا شکوائیه مناسب خود را تنظیم کنید و تمامی مدارک و مستندات نظیر استشهادیه گواهان / نظر پزشکی قانونی و … را به آن ضمیمه کنید.

سپس به دادسرای محل وقوع جرم رفته و شکایت خود را تقدیم میکنید و بازپرس مورد نظر رسیدگی کرده و اگر وقوع جرم را محرز تشخیص بدهد کیفر خواست صادر کرده و پرونده را به دادگاه میفرستد. دادگاه پس از بررسی و رسیدگی های لازم نیز مجازات مناسب با جرم اتفاق افتاده را برای مجرم لحاظ خواهد کرد.

مشاور حقوقی نزاع دسته جمعی

شما برای شکایت از نزاع دسـته جمعی به دلیل ارکان مادی و معنوی این جرم بهتر است در از ابتدا با یک مشاور حقوقی مشورت کنید و سپس شکوائیه خود را به دادسرا تقدیم کنید و یا یک وکیل متخصص نزاع دسته جمعی را در کنار خود داشته باشید.
برای مشاوره حقوقی با شماره های موجود در سایت تماس حاصل کنید و یا با وکلای متخصص گروه وکلای عدل محور در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *