نفقه زن چگونه محاسبه می شود ؟

نفقه زن چگونه محاسبه می شود ؟ نفقه یکی از مهمترین حقوق زن در زندگی مشترک است که علاوه بر شرع و قانون مورد توجه حقوق دانان و سازمان های حمایت از حقوق زنان نیز قرار گرفته است. در ادامه با وکیل متخصص نفقه همراه باشید..

در خصوص اهمیت نفقه زن باید بگوییم که قانون به این حق مالی بسیار بیشتر از حقوق دیگر از جمله مهریه و تنصیف اموال اهمیت داده است دلیل آن هم کاملا واضح و روشن است؛ زنانی که در جامعه اسلامی به مدیریت زندگی مشترک پرداخته و روابط جنسی مطلوبی را با همسر خود برقرار می کنند باید از شرایط زندگی متناسب با وضعیت خانوادگی، اجتماعی و شخصیتی خود بهره مند شوند. برای بررسی نفقه زن چگونه محاسبه می شود در ابتدا به ذکر برخی از کلیات در خصوص این موضوع خواهیم پرداخت.

نفقه زن چگونه محاسبه می شود ؟

نفقه چیست؟

حقوق مالی زن در زندگی مشترک به مطالبه نفقه محدود نمی شود. مهمترین حقوق مالی زن عبارتند از مهریه، اجرت المثل، تنصیف اموال مشروط بر اینکه توسط دادگاه پذیرفته شود یا طرفین در خصوص آن به توافق رسیده باشند و نفقه که به عنوان مهمترین حق مالی زن شناخته می شود.

نفقه به معنای مسکن، البسه، لوازم منزل، لوازم آرایشی و بهداشتی، خدمتکار در صورت عادت، مخارج تحصیل، هزینه های درمانی و … است که باید از جانب مرد پرداخت شود. پرداخت هزینه های فوق باتوجه به وضعیت زوجه صورت می گیرد نه وضعیت مالی مرد. بنابراین اگر مرد وضعیت مطلوبی از لحاظ مالی نداشته باشد و همسر وی نیز وضعیت اجتماعی بالاتری داشته باشد در صورت ازدواج باید شرایط متناسب با وضعیت زوجه را ایجاد کند.

لزوم پرداخت نفقه

نفقه زمانی باید پرداخت گردد که زن در مقابل مرد تمکین نماید. تمکین به معنای فرمانبرداری است و در علم حقوق به تمکین خاص و تمکین عام تقسیم می شود. تمکین خاص به معنای انجام روابط زناشویی است و تمکین عام به معنای رعایت حقوق کلی مرد در زندگی مشترک و اطاعت از دستورات وی در حدی که عرف و قانون آن ها را لازم می دانند. آن چیزی که مبنای نفقه است تمکین خاص می باشد. بنابراین اگر زن به مرد اجاره رابطه جنسی مطلوب را می دهد باید از حق دریافت نفقه نیز بهره مند شود. اگر مرد از پرداخت نفقه خودداری نماید مشمول ضمانت اجرای حقوقی (در خصوص نفقه گذشته) و ضمانت اجرای کیفری ( در خصوص نفقه حال) می شود.

دادخواست نفقه معوقه و ترک انفاق کیفری

زن می تواند برای درخواست نفقه معوقه خود به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی مراجعه کند. در این شرایط ضمانت اجرای حقوقی در خصوص پرداخت نفقه اجرا می شود که شامل الزام مرد به پرداخت نفقه و یا توقیف اموال وی و پرداخت نفقه از محل اموال مرد است. حال اگر زن برای دریافت نفقه زمان حال به دادگاه کیفری مراجعه کند می تواند علاوه بر ضمانت اجرای فوق و دریافت نفقه از محل اموال مرد حتی خواستار حکم زندان نیز باشد. نکته حائز اهمیت این است که نفقه مذکور چگونه محاسبه می شود و آیا مبلغ مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است؟

نحوه محاسبه نفقه معوقه

زنی که ادعا می کند نفقه را دریافت نکرده است الزامی به اثبات این موضوع ندارد بلکه اگر مرد ادعا کند که نفقه را پرداخته است باید این امر را اثبات نماید. حال اگر مرد نتواند این امر را اثبات کند ملزم به پرداخت نفقه ای می شود که دادگاه تعیین می کند. در این خصوص از نظر کارشناس بهره می برند. یک کارشناس رسمی دادگستری در زمینه محاسبه نفقه باید مبادرت به تحقیق در خصوص وضعیت اجتماعی، خانوادگی و شخصیتی زن نماید.

اگر زن از یک خانواده متمول و با سطح بالا باشد قطعا میزان نفقه نیز بالاتر از متوسط جامعه خواهد بود اما اگر زن در یک محیط متوسط رشد کرده و شخصا نیز شخصیت عادی محسوب شود میزان نفقه کاهش خواهد یافت. این قاعده در خصوص محاسبه نفقه زنانی که در خانواده های فقیر زندگی کرده و جایگاه اجتماعی بالایی را به دست نیاورده اند نیز اجرا می شود.

بنابراین طبق قانون میزان نفقه زنی که در خانواده ای متمول رشد کرده است اما شخصا به جایگاه اجتماعی بالایی دست نیافته است میتواند با نفقه زنی که در یک خانواده فقیر رشد کرده و اما خود او جایگاه اجتماعی و شغلی بسیار بالایی را به دست آورده است یا زیبایی صورت او باعث می شود از زنان هم کیش خود متمایز گردد برابر باشد هرچند در عمل شاهد توجه کارشناسان به وضعیت خانوادگی زن بیش از توجه به وضعیت شخصی آنان بوده ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *