نکات حقوقی صدور دسته چک صیادی

نکات حقوقی صدور دسته چک : در این بخش به بررسی نکات صادر کردن دسته چک صیادی میپردازیم. اینکه چک چگونه و توسط چه کسی صادر میشود و چه امکاناتی برای صدور دسته چک نیاز است. سپس به بررسی شرایط صدور دسته چک و ذکر نکات قانونی آن میپردازیم. پس با وکیل متخصص چک همراه باشید.

قوانین صدور چک صیادی

مطابق قانون تجارت صدور چک باید حتما با امضا باشد یعنی شما برای صدور چک حتما به امضا نیاز دارید و نمیتونید از مهر استفاده کنید.

نکات حقوقی صدور دسته چک
اما مطابق با تغییرات اعمال شده در قانون صدور چک مصوب 1397 در ادامه به بررسی مهم ترین نکات صدور چک در سال 1400 میپردازیم.

اعتبار سنجی دسته چک

در سال 1400 و مطابق قانون جدید صدور چک،شما برای صدور چک توسط سیستم یکپارچه بانک مرکزی اعتبار سنجی میشید. به این منظور که شما با حساب خالی و بدون پول و وعده به دارنده در جهت پر کردن حساب خود نمیتونید چک صادر کنید بلکه بانک مرکزی اعتبار شما را میسنجد و شما با توجه به مبلغی که برای میزان اعتبار شما تعیین میشود ، میتوانید چک صادر کنید.

برداشت از دیگر حساب ها

قبل از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون صدور چک مصوب 1397 ، وقتی مبلغ در حساب صادر کننده کمتر از میزان چک بود ، دارنده چک نمیتوانست از دیگر حساب های فرد مبلغ مورد نیاز خود را بردارد اما با توجه به این قانون تمامی حساب های بانکی افراد به دسته چک آن ها متصل میباشد و اگر حساب اصلی خالی بود ، بانک میتواند از تمامی حساب های فرد در همان بانک برداشت کند.

برگشت زدن چک!

در چک های سامانه صیادی یا چک های صیادی شما به محض دریافت گواهی عدم پرداخت یا همان به اصطلاح برگشت زدن چک ، میتوانید به دادگستری رفته و درخواست اجرائیه از دادگاه داشته باشید و با صدور اجرائیه شما میتوانید اموال متعلق به فرد را بدون ثبت دادخواست و رفتن به دادگاه ، توقیف کنید.

برای صدور اجرائیه سه ویژگی در چک اهمیت دارد

  1. وصول چک منوط به تحقق شرطی نشده باشد
  2. در متن چک صحبتی از تضمین یا تعهد نباشد
  3. صادر کننده دستور عدم پرداخت نداده باشد و به تبع آن گواهی عدم پرداخت صادر شده باشد

ممنوعیت صدور دوباره دسته چک

هنگامی که شما چک فرد را با توجه به اعتبارسنجی سامانه صیاد برگشت میزنید،سامانه صیاد دیگر اجازه مجدد صدور چک را به فرد نمیدهد تا زمانی که چک او پاس گردد و دوباره اعتبار سنجی جدید شود.

پس از صدور چک صیاد چه باید کرد؟

صدور چک در قانون حدید چک فقط منتهی به برگه چک و امضاء آن نیست بلکه صادر کننده باید بعد از صدور دسته چک ، تمامی اطلاعات و هویت دارنده چک را در سامانه صیاد ثبت کند و وجه چک فقط به کسی داده میشود که اسم او در سامانه صیاد ثبت شده باشد.

دارنده چک نیز باید تمامی کارهایی که صادر کننده انجام میدهد را انجام بدهد و مندرجات و هویت چک را تایید کند و همچنین دریافت چک را تصدیق کند.

چک حامل

با لازم الاجرا شدن قانون جدید چک ، صدور چک در وجه حامل ممنوع میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *