وکیل متخصص اثبات اقاله

وکیل اثبات اقاله خوب در تهران : در این بخش تیم حقوقی عدل محور تصمیم دارد تا شما عزیزان و همراهان محترم را با معنی و مفهوم و اصطلاح حقوقی ” اقاله ” آشنا کند. همچنین شرایط آن در قانون مدنی را برای شما توضیح دهد و راه های اثبات اقاله را برای شما همراهان شرح دهد.پس اگر در معامله ای تصمیم به اقاله گرفتید اما اکنون در اثبات آن دچار مشکل شده اید، با عدل محور همراه باشید.

تعریف اقاله

در لغتنامه های فارسی ، اقاله اینچنین معنی شده است : بخشیدن ، گذشت کردن یا فسخ معامله با رضایت طرفین و در اصطلاح حقوقی و در میان حقوقدانان ، اقاله را آن گویند که طرفین و دو طرف قرارداد یا عقد ، با تراضی و رضایت یکدیگر تصمیم بر زوال و از بین بردن عقد و همچنین از بین بردن آثار آن در آینده بگیرند یعنی چنان که از ابتدا عقدی وجود نداشته است و تمامی آثار عقد نیز به حالت سابق خود بازخواهد گشت.

وکیل متخصص اثبات اقاله

نکته قابل ذکر آن است که اقاله نیاز به جهت و سبب خاصی ندارد و از موارد سقوط تعهدات میباشد.در قانون مدنی ، تعریف واحد و مشخصی از آن ارائه نشده است و بیشتر به بررسی شرایط صحت اقاله و احکامی که طرفین و عوضین باید رعایت کنند ، پرداخته است و فقط و فقط در ماده قانونی جزء موارد سقوط تعهدات نام برده شده است و سپس دوباره تاکید شده است که طرفین میتوانند به تراضی و رضایت یکدیگر ، معامله را اقاله و تفاسخ کنند.

اقاله مختص به عقود لازم یا جایز ؟

همانطور که میدانید در قانون ما با دو نوع عقد مواجهه هستیم.عقود لازم و عقود جایز. عقود لازم ، عقودی هستند که طرفین نمیتوانند هر زمان که میخواهند آن را به هم بزنند همانند عقد بیع ، عقد اجاره و عقود جایز عقودی هستند که طرفین هر زمان که بخواهند میتوانند عقد را بر هم بزنند همانند عقد وکالت.

پس با توجه به تعریفی که از اقاله ارائه شد ، مختص به عقود لازم میباشد چرا که در عقود جایز طرفین هر زمان که بخواهند میتوانند عقد را به هم بزنند و نیازی به اقاله نیست و در عقود لازم است که طرفین اجازه برهم زدن عقد را بدون توافق و با تصمیم یکجانبه ندارند.

تفاوت اقاله با انحلال عقد

در اینکه اقاله با انحلال عقد متفاوت است که جای بحثی ندارد چرا که در قانون مدنی از موارد سقوط تعهدات تعریف شده است و نه موارد انحلال عقد اما باید دید که این تفاوت در کجاست و چه چیزی اقاله را از انحلال عقد متمایز میسازد.

موارد انحلال عقد آن است که بر مبنای تصمیم و یا اتفاقی ، عقد منحل میشود و آثار آن به حالت سابق برمیگردد و آثار آینده آن عقد نیز منحل میشود.اما تفاوت اقاله آنجاست که اقاله به تراضی و رضایت طرفین انجام میگردد که در انحلال عقد اینچنین نیست.

شرایط اقاله

برای انجام گرفتن اقاله و یا برهم زدن معامله با تراضی و رضایت طرفین ، دو شرط اصلی و اساسی نیاز است.

اول آن است که عقدی که مورد اقاله قرار میگیرد باید عقدی لازم باشد چرا که همانگونه که گفته شد عقود لازم هستند که غیر قابل برهم زدن هستند و عقود جایز را میتوان هر زمان که هریک از طرفین خواستند ، برهم زد و اصلاً کار به اقاله در عقود جایز نمیرسد اما در عقود لازم برای برهم زدن معامله ، یکی از راه های سقوط تعهدات اقاله میباشد.

شرط دوم ، توافق طرفین میباشد. همانگونه که گفته شد باید توافق و تراضی و رضایت طرفین باشد اما قانون مدنی صراحتاً اعلام کرده است که اقاله عقدی رضایی میباشد یعنی نیاز به هیچگونه تشریفات خاصی ندارد.پس با این اوصاف فرقی میان توافق کتبی یا شفاهی نیست و حتی انجام دادن کاری که دلالت بر رضایت بر اقاله داشته باشد نیز مورد قبول واقع میگردد.

اثبات اقاله

دعوی اثبات اقاله زمانی محقق میگردد که خواهان دعوی ، مدعی گردد که اقاله صورت گرفته است و در مقابل وی خوانده دعوی مدعی عدم تحقق آن و عدم رضایت بر برهم خورن عقد و یا معامله گردد.

در اینجا خواهان دعوی باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی ، دادخواست خود را ثبت نماید و باید دقت داشته باشد که تمامی مدارک و مستندات وی برای طرح دعوی اثبات اقاله باید کامل باشد بنابراین به شما توصیه میگردد حتما قبل از ثبت دادخواست با وکیل اثبات اقاله مشاوره داشته باشید و ازوی کمک بگیرید.

در دادخواستی که توسط وکیل اثبات اقاله تنظیم می شود موارد متعددی باید ذکر گردد و در نظر گرفته شود.مواردی نظیر مالی یا غیر مالی بودن دعوی ، خواسته دعوی ، طرفین دعوی و یا دادگاه صالح به رسیدگی.همچنین خواهان باید تمامی مدارک و مستندات خود را مبنی بر آنکه عقدی در گذشته میان وی و خوانده صورت گرفته است به دادگاه ارائه دهد و همچنین مستندات خود را مبنی بر اثبات رضایت و تصمیم خوانده دعوی به اقاله و برهم زدن عقد نیز به همراه داشته باشد و ضمیمه نماید.

در مقابل خوانده دعوی نیز باید تمامی مدارک و مستندات خود را مبنی بر اینکه بر اقاله رضایت نداشته و یا اصلا تصمیمی به آن نداشته است به دادگاه ارائه کند تا در نهایت دادگاه اقدام به صدور رای نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *