وکیل سرقت و مجازات آن در قانون 1402

وکیل سرقت و مجازات این جرم در قانون و شرایط آن : زمانیکه درگیر پرونده ای تحت عنوان سرقت حدی یا تعزیری می شوید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید مراجعه به وکیل سرقت و دریافت مشاوره حقوقی و در صورت امکان، سپردن جریان پرونده به وکالت است. وکیـل سرقت اگر متبحر و متخصص در علوم کیفری و قضایی باشد. می تواند کاری کند تا کمترین آسیب ممکن در جریان پرونده و صدور حکم به شما وارد آید.

وکیل سرقت متخصص

باتوجه به اینکه سرقت حدی یکی از اقسام سرقت است که منجر به قطع انگشتان دست راست می شود. و سرقت تعزیری نیز می تواند شما را به مجازات حبس و شلاق محکوم نماید. بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و پیش از آغاز بازجویی ها، وکیل سرقت را همراه و همیار خود نمایید. ما نیز در این بخش از وب سایت گروه وکلای عدل محور اطلاعات مفید و مناسبی را در خصوص سرقت به شما ارائه می دهیم.

وکیل سرقت و مجازات سرقت

سرقت در قوانین ایران

سرقت به معنای ربودن یک مال تعریف شده است. قبلا از وصف مخفیانه بودن برای جرم سرقت استفاده می شد. اما امروزه این صفت را برداشته اند و به نظر می رسد قصد داشته اند. برخی از انواع دزدی ها همانند راهزنی،کیف قاپی، خفت گیری و … را در زمره جرم سرقت قلمداد کنند. با این حال واژه -ربودن- تا حدی معنای مخفیانه بودن را نیز در خود مستتر نموده است.

در یک تعریف کلی می توان گفت زمانی که یک مال بدون رضایت و اطلاع فردی از تصرف وی خارج می شود. در حالیکه ارزش اقتصادی داشته و از دیدگاه قانون مالیت دارد سرقت رخ داده و فردی که مرتکب این عمل شود. به عنوان سارق تحت پیگیردهای قضایی و قانونی واقع می گردد. این جرم نیز بنابر اوضاع و احوال خاصی به انواع مختلفی تقسیم می شود.

انواع سرقت در قانون مجازات اسلامی

سرقت در قوانین ایران به دو نوع سرقت حدی و تعزیری تقسیم می شود. سـرقت حدی به سرقتی گفته می شود. که مشمول تمامی شرایط مندرج در فقه اسلامی باشد. و هر گونه سرقتی که در این حیطه قرار نگیرد به عنوان سرقت تعزیری شناخته می شود. سرقت تعزیری نیز خود به دو دسته مختلف تقسیم می شود. سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد!

سرقتی که دارای برخی شرایط خاص باشد به عنوان مثال در شب واقع شود یا توسط چند نفر صورت پذیرد یا در حین سرقت از سلاح سرد و گرم استفاده شود. یا با استفاده جعلی از عناوین و القاب خاص همراه باشد یا اینکه در وصف مال امانی رخ دهد. یا در مناطق درگیر با بلایای طبیعی صورت گیرد و مواردی همانند آن ها، سرقت مشدد هستند. و اگر دارای شرایط خاصی که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده اند نباشد سرقت تعزیری ساده خواهد بود.

مجازات سرقت

سرقت با توجه به اینکه در چه نوعی صورت گرفته است مشمول مجازات های متفاوتی خواهد بود. سرقت حدی مجازات سنگین تری دارد و در صورت اثبات، مشمول قطع چهار انگشت دست راست به غیر از انگشت شست می شود. اما سرقت تعزیری اگر از نوع ساده باشد مجازات خفیف تری دارد که شامل موارد ذیل است:

  • حبس از سه ماه تا 5/1 سال
  • شلاق تا 74 ضربه

اما مجازات سرقت تعزیری در صورتی که از نوع مشدد باشد. بیش از این میزان است و قانون برای هرکدام از مصادیق آن میزان خاصی را مقرر نموده است. تمامی این موارد را می توانید در ماده 544 الی 560 قانون مجازات اسلامی مطالعه کنید.

راه های اثبات سرقت

همانند سایر جرائم کیفری این جرم نیز از طریق راه ها و روش های ذیل قابلیت اثبات دارند.

  • اقرار متهم که برای اثبات سرقت حدی به میزان دو بار الزامی است. و یکبار اقرار صرفا وی را به رد مال و تحمل مجازات سرقت تعزیری محکوم می کند.
  • شهادت دو مرد عادل که دارای شرایط لازم جهت شهادت باشند. (این شرایط در متون فقه و حقوق اسلامی بیان شده اند )
  • علم قاضی که از طرق مختلفی به دست می آید و در این زمینه می توان به نتایج حاصل از بازجویی ها، شهادت یک مرد عادل، فیلم ها و صداهایی که از متهم ضبط شده است و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
  • لازم به ذکر است که در خصوص نفی یا اثبات جرم سرقت نمی توان از سوگند استفاده نمود.

اگر می خواهید با بهترین وکیل سرقت در تهران تماس بگیرید. می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در این صفحه از وب سایت عدل محور اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *