وکیل متخصص پزشکی + پیگیری پرونده

وکیل متخصص پزشکی در تهران : یکی از تخصصی ترین شاخه های مربوط به حرفه وکالت، وکیل متخصص پزشکی است که باید با آگاهی کامل در این زمینه به دفاع از موکل خود بپردازد. البته این را هم متذکر شویم که صرفا بیماران ناراضی و گله مند از عملکرد پزشک خود به وکیل متخصص پزشکی مراجعه نمی کنند بلکه در برخی از موارد نیز شاهد مراجعه پزشکان به این قشر از وکلای حرفه ای هستیم که مورد تهاجم یک یا چند نفر از بیماران واقع شده اند.

به هر حال مسئله این است که شغل پزشکی با ظرافت های بسیار زیادی همراه است و ارتباط آن با سلامت جسمی و روحی انسان ها باعث می شود تا یک اشتباه کوچک به یک مسئله جدی منجر شود. از طرف دیگر لازم است تا نظام نامه پزشکی را مطالعه کرده و حد و حدود اعمال پزشکی، قصورها و اشتباهات پزشکی را از تخلفات و جرائم احتمالی تفکیک کنیم. برای آشنایی با حوزه عملکرد وکیل متخصص پزشکی با مطالعه این مقاله ما را همراهی نمایید.

وکیل متخصص پزشکی + پیگیری پرونده

متداول ترین جرائم و تخلفات پزشکی

مواردی که در این مطلب به صورت موردی بیان می شوند حصری نبوده و صرفا نمونه ای از مهمترین شکایات پزشکی توسط بیماران شاکی و گله مند را تشکیل می دهد. این را هم بیان کنیم که عمده ترین شکایت های صورت گرفته در نتیجه عمل جراحی زیبایی بوده است که به نحوی زیبایی چهره شاکی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. شکایات مربوط به نقص عضو و مرگ بیمار نیز در رده های بعد قرار دارند. در ادامه مهمترین مواردی که در مراجع کیفری قابل پیگیری هستند را بیان می کنیم:

  1. عدم دقت در زمان جراحی و طبابت به نحوی که منجر به نقص عضو یا مرگ بیمار شود.
  2. مبادرت به انجام اعمال پزشکی خارج از محدوده رضایت نامه بیمار
  3. افشای اسرار بیمار به هر نحوی که باشد
  4. تشخیص اشتباه بیماری و عدم تشخیص صحیح آن
  5. فعالیت پزشک خارج از حوزه تخصص و مدرک دانشگاهی
  6. فعالیت های پزشکی و درمانی بدون اخذ پروانه پزشکی یا بعد از ابطال پروانه یا در مکانی که مجوز لازم را ندارد
  7. تجویز داروهای اشتباه بخصوص در مواردی که به فوت منجر شود
  8. دریافت ویزیت به میزانی بالاتر از تعرفه تعیین شده
  9. عدم انجام ویزیت ها و معاینات حتمی در خصوص بیمارانی که اوضاع وخیمی دارند
  10. سوء استفاده از دفترچه بیمه بیماران

مراجع صالح برای رسیدگی به تخلفات پزشکی

شکایت از پزشک و رسیدگی به جرایم پزشکی در دادسرای جرایم پزشکی و دادگاه کیفری دو صورت می گیرد. رسیدگی به تخلفات انتظامی پزشکان نیز در دادسرای انتظامی و سازمان نظام پزشکی است. همچنین قاعده صالح بودن دادگاه محل وقوع جرم نیز در تعیین دادگاه برای رسیدگی به جرائم پزشکی در شهرستان هایی که دادسرای اختصاصی ندارند صدق می کند. این مسئله را هم بیان کنیم که وجود تمام عناصر سه گانه برای وقوع جرائم عمدی از جانب پزشکان ضروری می باشد. بنابراین طیف وسیعی از جرائم آن ها به عنوان جرائم شبه عمد شناخته می شوند. و به همین علت مجازات اعدام به دنبال مرگ بیمار (هرچند به علت سهل انگاری پزشک باشد.) از لیست مجازات جرائم غیر عمد و شبه عمد پزشکان برداشته شده است.

چگونه از پزشک متخلف شکایت کنیم ؟

همچنین لازم است بدانید تا فرم رضایت نامه ای که بیمار در ابتدا امضا می کند. به هیچ وجه مانع شکایت از پزشک مربوطه نیست. این فرم در واقع نوعی رضایت به انجام عملیات پزشکی طبق اصول پذیرفته شده در قانون است. نه اینکه قصور و سهل انگاری های پزشک را توجیه کند. بنابراین حتی در صورت امضای رضایت نامه می توانید از برخی از اعمال پزشک خود شکایت نمایید. در این خصوص بهتر است حتما به وکیل متخصص پزشکی مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *