وکیل ورشکستگی + مشاوره

وکیل ورشکستگی مشکلات اقتصادی در طول تاریخ همواره گریبانگیر افراد بوده است. امروزه حتی دولت ها نیز به انحاء مختلف با چنین مسائلی درگیر هستند و سعی می کنند اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشند. دنیای اقتصاد و تجارت همواره بر وفق مراد تاجران و شرکت های تجاری نیست و آن ها ممکن است در برهه ای از فعالیت های خود با مسائل مختلفی مواجه شوند که مهمترین آن ها ورشکستگی نام دارد.

در چند سال اخیر و باتوجه به بروز مسائل اقتصادی در سطح ملی تعداد کسانی که ادعای ورشکستگی کرده اند بسیار افزایش یافته است. البته این را هم اضافه کنیم که برخی از آن ها صرفا در زمره افراد معسر قرار گرفته اند و نمی توان برای آن ها از صفاتی همانند ورشکسته استفاده کرد. وکیل ورشکستگی فردی است که در کنار تسلط بر قوانین حقوق تجاری و حقوق خصوصی و همچنین با تسلط بر قوانین کیفری می تواند دفاع از شخص ورشکشته در مقابل طلبکاران را برعهده بگیرد. در ادامه این مبحث را به صورت تفصیلی تر بررسی خواهیم کرد.

وکیل ورشکستگی

ورشکستگی به چه معناست؟

در اصطلاح حقوقی، ورشکستگی نوعی توقف است که باعث می شود تا ورشکسته دیگر توانایی مالی برای پرداخت دیون و بدهی های خود را نداشته باشد. البته این را هم اضافه کنیم که ورشکسته باید حتما یک تاجر یا شرکت تجاری باشد. در واقع تفاوتی ندارد شخص حقیقی است یا حقوقی! در هر صورت وی باید به یک فعالیت تجاری اعم از فعالیت های تعاونی یا درآمد زا مبادرت نموده باشد.

افراد عادی که طبق قانون تجارت به عنوان تاجر شناخته نمی شوند نمی توانند ادعای ورشکستگی کنند. در واقع توقف این افراد از پرداخت دیون خود به معنای اعسار است و در صورتی که درخواست آن ها مبنی بر عدم توانایی در پرداخت دیون توسط دادگاه پذیرفته شود این افراد نیز معسر خطاب می شوند. این را هم اضافه کنیم که یک شرکت تجاری ممکن است ورشکسته اعلام شود حال اینکه مدیران این شرکت تاجر نبوده و نتوانند از لقب ورشکسته استفاده کنند.

اعلان ورشکستگی

اعلان ورشکستگی باید توسط دادگاه صورت گیرد. در ااین مرحله حضور وکیل حقوقی کار بلد و حرفه ای بسیار می تواند یاری رسان فرد مفلس باشد. بنابراین حتی اگر تاجر یا شرکت تجاری برای مدتی توانایی پرداخت دیون و بدهی های خود را نداشته باشد اما دادگاه این مسئله را تصدیق نکرده باشد نمی توانند اعلان ورشکستگی نماید. افراد ذیل می توانند درخواست دهند تا شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان ورشکسته معرفی گردد:

  • فردی که ورشکست شده است.
  • دادستان
  • یک یا تعدادی از طلبکاران

این درخواست در دادگاه محل اقامت تاجر یا شرکت تجاری به جریان می افتد و از زمانی که دادگاه حکم ورشکستگی را صادر می کند آثار این حکم نیز در خصوص اعمال و فعالیت های فرد اجرا خواهد شد.

آثار اعلان ورشکستگی

شاید از خود بپرسید چرا فردی که ورشکسته شده است باید درخواست اعلام ورشکستگی نماید؟
در واقع اعلان این امر با مزایای زیادی برای فرد همراه خواهد بود از جمله:

  • از زمان اعلان ورشکستگی خسارات عدم تاخیر تادیه بر دیون فرد تحمیل نمی شود.
  • ورشکسته می تواند از مزایای قرارداد ارفاقی استفاده کرده و به کسب و کار خود ادامه دهد.
  • قانون تلاش می کند تا مستثنیات دین پایدار مانده و خانواده ورشکسته از حداقل شرایط زندگی بهره مند شوند.

البته صدور این حکم فرد ورشکسته را هم از برخی حقوق محروم می کند به عنوان مثال وی دیگر نمی تواند شخصا قرارداد تجاری امضا نماید و برای این کار در حکم محجور است و فعالیت های خود را باید توسط نماینده قانونی انجام دهد.

دادگاه حکم می دهد که دیگر فرد ورشکسته قادر به تصرف در اموال خود نیست. دادگاه سعی خواهد کرد از محل اموال وی بدهی های او را پرداخت کند و برای این کار هم از فردی به عنوان مدیر تصفیه استفاده خواهد کرد.

دقت نمایید که ورشکسته حق تصرف در اموال خود را ندارد و اگر با ایجاد تاخیر در اعلان ورشکستگی سعی نماید طلب برخی از طلبکاران را پرداخت کند ورشکستگی به تقصیر خواهد بود و مجازات حبس را برای او به دنبال خواهد داشت. در واقع تاجر یا شرکت تجاری باید ظرف سه روز از توقف در عدم پرداخت بدهی های خود به دادگاه محل اقامت درخواست ورشکستگی بدهد.

مراجعه به متخصصین این حوزه و اخذ مشاوره حقوقی و یا مراجعه به وکیل ورشکستگی می تواند بهترین حامی شما در این مسیر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *