پاک کردن سوء سابقه کیفری

چطور می توانیم سوء پیشینه کیفری خود را پاک کنیم ؟ اگر سابقه کیفری دارید و درصدد پاک کردن و حذف سوء سابقه کیفری خود برای اموری نظیر استخدام و یا … هستید چه کارهایی باید انجام دهید و چه راهی را پیش ببرید.

در ابتدا به شما میگوییم که سابقه کیفری چیست و در چه صورتی شما مشمول سابقه کیفری و تا چه مدت زمانی خواهید شد و برای پاک کردن سوء سابقه کیفری خود چه کارهایی باید انجام دهید. پیشنهاد ما به شما در ابتدا مشاور حقوقی میباشد و نیز کمک گرفتن از وکیل متخصص کیفری را به شما پیشنهاد میدهیم.

سوء پیشینه کیفری یا به اصطلاح حقوقی مجازات تبعی در ماده 25 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

پاک کردن سوء سابقه کیفری

ماده 25 قانون مجازات اسلامی

افرادی که مرتکب جرائم مذکور در ماده 25 قانون مجازات اسلامی شده تا مدت زمان گفته شده در ماده 25 قانون مجازات اسلامی حسب مورد از حقوق اجتماعی خود محروم بوده و پیشینه کیفری خواهند داشت.

در غیر از جرائم مذکور در ماده 25 قانون مجازات اسلامی ، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری ذکر میشود اما در صورت درخواست گواهی سوء پیشینه از هر مرجعی ، در گواهینامه مذکور درج نخواهد شد.

حقوق اجتماعی

فردی که دارای سوء سابقه کیفری باشد،همانطور که در موارد فوق گفته شد مطابق ماده 25 قانون مجازات اسلامی از حقوق اجتماعی محروم میشود.حال میخواهیم بدانیم حقوق اجتماعی چیست و فرد دارای سوء سابقه کیفری از چه مواردی محروم میشود.

پس نکته قابل توجه آن است که فرد دارای سوء سابقه کیفری تا به ابد از حقوق مندرج در بند الف / ب / پ که اعم هستند از داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا،عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیأت دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور ، تصدی ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری محروم میشود.

پاک کردن سوء سابقه کیفری

همانطور که در بالا ذکر شد،مدت زمان پاک شدن سوء پیشینه کیفری بستگی به جرمی که مجرم مرتکب شده است دارد و زمان بندی دقیقی ندارد و نمیتوان به صورت دقیق و طی یک قانون و روال مشخص آن را بیان کرد.اما بعد از مدتی که در ماده 25 ذکر شده است سوء پیشینه کیفری به صورت خود به خود پاک می شود و در گواهی سوء پیشینه ذکر نمی شود و دیگر جرائمی هم که نیز در ماده 25 قانون مجازات اسلامی ذکر نشده اند به طور کلی در کارنامه یا گواهینامه سوء پیشینه ذکر نمیشوند و افراد میتوانند بدون هیچگونه محدودیتی از حقوق اجتماعی خود که در بالا ذکر شد استفاده کنند و در جامعه حضور یابند و استخدام شوند و مشغول به کار شوند به جز موارد مندرج در بند الف / ب / پ ماده 26 قانون مجازات اسلامی.

مشاور حقوقی پاک کردن سوء پیشینه کیفری

باید این اطمینان را به شما بدهیم که وجود سوء پیشینه کیفری برای شما نباید جای هیچ نگرانی باشد چرا که همانگونه که ذکر شد با توجه به نوع ارتکابی خلاصه سوء پیشینه شما پاک خواهد شد و شما به زندگی در اجتماع همانند یک فرد عادی ادامه خواهید داد و خوشبختانه اصولاً و اکثراً در بیشتر موارد بعد از 5 سال سوء پیشینه کیفری پاک خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *