پاک کردن سوء پیشینه کیفری + روش های اقدام

پاک کردن سوء پیشینه کیفری : بعد از وقوع یک جرم کیفری، یکی از مسائلی که ممکن است وضعیت مجرم را تحت تاثیر قرار دهد احتمال مقرر کردن یک مجازات تبعی به نام سوء پیشینه کیفری است. دراین موارد بسیاری از حقوق اجتماعی شخص تحت تاثیر مقوله ای به نام سوء سابقه قرار گرفته و حتی ممکن است بسیاری از موقعیت های شغلی را از دست بدهد.

در این شرایط است که فرد می خواهد با اطلاع از عوامل پاک کردن سوء پیشینه، سعی در احیای موقعیت خویش داشته و شرایط مطلوب مشاغل مورد نظر یا امثال آن ها را از دست ندهد اما برخلاف تصور بسیاری از افراد، پاک کردن سوء پیشنیه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن ها، گذر زمان می باشد.

سوء سابقه کیفری

هر جرمی در قانون مجازات اسلامی منتهی به سوء سابقه نمی شود. حتی برخی از جرائم ممکن است در عمل منتهی به این مجازات بشوند اما تبدیل یا تخفیف مجازات، باعث شود تا سوء سابقه کیفری برای فرد ایجاد نگردد چرا که برای مقرر کردن سوء پیشینه، میزان مجازات تعیین شده از جانب قاضی ملاک است نه مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی برای جرائم مختلف در نظر گرفته شده است.

پاک کردن سوء پیشینه کیفری

جرایمی که باعث ایجاد سوء پیشینه کیقری می شوند :

طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات های ذیل با ایجاد یک مجازات تبعی به نام سوء پیشنیه همراه هستند. این مجازات ها عبارتند از:

  • محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد در جرائمی همانند قتل عمد که به مدت هفت سال برای فرد ایجاد سو سابقه کیفری می کند.
  • محکومیت به قطع عضو و یا قصاص عضو مشروط بر این که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد به مدت پنج سال مشمول سوء پیشینه می گردد.
  • محکومیت به نفی بَلَد و یا حبس تا درجه چهارم مشمول سه سال سوء سابقه کیفری است.
  • محکومیت به شلاق حدی به مدت دو سال سوء پیشینه کیفری پیدا می کند. شلاق تعزیری در این مقوله نمی گنجد.
  • محکومیت به قصاص عضو در صورتی که دیه جنایتصورت گرفته نصف دیه کامل انسان و یا کمتر از نصف دیه باشد به مدت دو سال محکومیت کیفری موثر دارد.
  • حبس درجه پنجم سبب ایجاد دو سال سوء پیشینه کیفری برای مرتکب خواهد شد.

سوء پیشنیه کیفری چگونه پاک می شود؟

پاک کردن سوء پیشینه کیفری با پول دادن و رشوه دادن امکان پذیر نیست. در این خصوص باید منتظر بمانید تا مدت زمان های تعیین شده در مبحث اخیر سپری شود. برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می کنند سوء پیشینه تا آخر عمر در پرونده کیفری مجرم باقی می ماند این مجازات در طولانی ترین حالت ممکن به مدت هفت سال دوام دارد.

بعد از سپری شده مدت زمانی های مقرر در پاک کردن سوء پیشینه کیفری که به ترتیب شامل یک زمان هفت ساله، پنج ساله، سه ساله و دو ساله است شما می توانید برای دریافت گواهی عدم سوء پیشنیه اقدام کنید. دقت داشته باشید که جرم ارتکابی و مجازات اصلی و مجازات تبعی آن در سجل کیفری شما در دفاتر نیرو انتظامی ماندگار می شود اما سد راه شما برای بهره مندی از حقوق اجتماعی نخواهد بود.

تفاوت سوء پیشنیه کیفری با سوابق کیفری

وکیل کیفری : هر فردی که مرتکب یک جرم کیفری می شود و راهی دادگاه می گردد یک پرونده کیفری به نام او در دادگاه و نیرو انتظامی تنظیم می گردد. البته تنظیم این پرونده منوط بر ارجاع آن به دادگاه نیست و حتی اگر صرفا در نیروی انتظامی تشکیل شود و منتهی به رضایت گردد باز هم یک پرونده کیفری خواهد بود. در این پرونده می توانیم شاهد تمام افعال و اقداماتی باشیم که یک فرد در زمان های درج شده مرتکب شده است. همه این موارد همان سجل کیفری یا سوابق کیفری فرد را نشان می دهند.

در این میان ممکن است برخی از پرونده های کیفری دارای سوء پیشنیه هم باشند یعنی دارای یکی از بندهای مقرر در مباحث فوق بوده و فرد به علت شدت جرم ارتکابی، علاوه بر تحمل مجازات اصلی، باید به مدت مشخص نیز از حقوق اجتماعی همانند حق اشتغال به مشاغل رسمی یا حق ثبت شرکت و … محروم گردد. بنابراین همانطور که مشخص گردید ممکن است بسیاری از افراد جامعه دارای پرونده کیفری باشند اما سوء پیشنیه نداشته باشند.

گواهی عدم سوء پیشنیه

دریافت گواهی عدم سوء سابقه کیفری کار بسیار راحتی است. اگر برای برخی از اهداف خود نیاز به ارائهگواهی عدم سوء پیشنیه دارید می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس به علاوه ده مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. در روش دوم هم می توانید به سامانه ثنا مراجعه کرده و درخواست گواهی عدم سوء پیشنیه دهید.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اصولا دیگر بسیاری از ارگان ها این مدرک را درخواست نمی کنند بلکه خود به صورت الکترونیکی و در ارتباط با پلیس +10 استعلام آن را دریافت می کنند. در هر صورت باید بدانید که مدت زمان اعتبار این گواهی تنها ده روز است و از طریق پست پیشتاز برای شما ارسال می گردد.

2 پاسخ
  1. داریوش
    داریوش گفته:

    سلام وقت بخیر….. مراحل تشکیل سو سابقه چگونه طی میشود؟
    اهراز هویت با اثر انگشت وجود دارد؟. اگر شخصی ادعا کند شخصی دیگر میباشد ایا باز هم سو سابقه برای شخص دیگر ثبت میشود؟

    پاسخ
  2. داریوش
    داریوش گفته:

    یک نفر بجای من ی کاری انجام داده الان بازداشت میباشد اگر با نام من بازداشت بشود ایا سو سابقه برای من ثبت میشود . هیچ مدارکی از من ندارد فقط اسمم بوده

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *