پولشویی و مجازات آن در قانون

پولشویی چیست و چه مجازاتی دارد ؟  در این مقاله به بررسی جرم پولشویی مطابق با قانون مبارزه با آن میپردازیم. مواد مهم این قانون را با یکدیگر بررسی کرده و نکاتی که در خصوص جرم پولشویی مهم است. و باید بدانید را به همراه وکیل کیفری بررسی میکنیم.

قانون مبارزه با پولشویی

این قانون در سال 1386 به تصویب رسید و سپس در سال 1397 آخرین اصلاحات آن انجام شد. و از سال 1397 به بعد تغییرات دیگری نداشته و به همان شکل لازم الاجرا میباشد. در این قانون در ابتدا به تعریف مفاهیم و اصطلاحات استفاده شده پرداخته و سپس در خصوص مجازات جرم پولشویی صحبت کرده است. و در خصوص مواردی که این قانون ساکت است. تابع قواعد عمومی جزا میباشد.

پولشویی و مجازات آن در قانون

جرم منشاء

جرم منشاء مصطلح در قانون مبارزه با پولشویی به آن جرمی گفته میشود. که مطابق با قانون مجازات اسلامی فعل یا ترک فعلی باشد. که جرم محسوب شده و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد. تخلفات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز در بر میگیرد.

مال حاصل از جرم

مال حاصل از جرم در قانون مبیارزه با پولشویی اینگونه تعریف میشود. که وقتی فردی جرم منشاء که در بالا تعریف شد را انجام میدهد. دارایی هایی مادی یا غیر مادی را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از آن مال به دست می آورد. برای مثال مالی که از طریق اختلاس و یا ارتشاء به دست می آید را مال حاصل از جرم مینامند.

معاملات و عملیات مشکوک

معاملات و عملیات مشکوک به هر نوع معامله و یا پرداختن مال که میتواند به صورت فیزیکی و یا به صورت الکترونیکی بوده باشد. ، گفته میشود که از اوضاع و احوال این پرداختن پول ها ، احتمال و بیم وقوع جرم برود نظیر عملیات های مالی که بیشتر از فعالیت شخص باشد. معاملات و یا عملیات صوری،معاملات ظاهری و یا معاملاتی که بدون هیچ دلیل منطقی فسخ میگردند.

تعریف پولشویی

جرم پولشویی با توجه به سه عبارت مطابق قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 تعریف میگردد که عبارتند از:

  1. تحصیل/تملک/نگهداری/استفاده از عواید حاصل از جرم در صورتی که شخص علم به منشاء مجرمانه بودن آن داشته باشد.

  2. تبدیل و یا مبادله و یا انتقال عوایدی که از طریق جرم منشاء به دست می آید برای پنهان یا کتمان کردن صورت مسئله جرم.

  3. در همین حین پنهان کردن و یا کتمان کردن منشاء مجرمانه،عواید حاصل از جرم به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم انتقال یابد.

معاونت در پولشویی

مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری چنانچه به عمد و به قصد آسان کردن روند ارتکاب جرم پولشویی از تکالیف و وظایفی که برای آنان تعیین شده است خودداری نمایند مجازات میگردند.

مجازات آن ها عبارت است از انفصال موقت و جزای نقدی درجه شش.

در صورتی که عمدی در کار نبوده باشد و خودداری از انجام وظایف ناشی از تقصیر آنان باشد. به انفصال موقت درجه هفت محکوم میگردند.

مجازات پولشویی

  • در درجه اول اصل مالی که برای جرم پولشویی استفاده شده و تمامی عواید حاصل از جرم پولشویی و جرم منشاء مصادره میگردد.
  • چنانچه جمع این اموال به ده میلیارد ریال برسد مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یعنی حبس از 2 تا 5 سال محکوم میگردد.
  • چنانچه جمع این اموال بیشتر از ده میلیارد ریال باشد مرتکب به حبس تعزیری درجه چهار یعنی حبس از 5 تا 10 سال محکوم میگردد.
  • همچنین بدون توجه به نصاب ریالی جرم پولشویی در هر صورت معادل ارزش مالی که برای پولشویی استفاده شده است به جزای نقدی محکوم میگردد.

دادگاه صالح به رسیدگی

دادگاه صالح به رسیدگی در خصوص جرم پولشویی دادگاه کیفری 2 میباشد. که در شعبه هایی از دادگاه های عمومی تهران و در صورت نیاز در مراکز استان ها به شعب اختصاصی برای رسیدگی به جرم پولشویی اختصاص میابند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *