چگونه حکم تخلیه بگیریم؟

چگونه حکم تخلیه بگیریم؟ حکم تخلیه و دستور تخلیه دو مسئله مشابه هستند که البته در شرایط متفاوتی ظهور می کنند. شما باید پیش از درخواست دستور تخلیه یا درخواست حکم تخلیه با تفاوت این موارد آشنا شده و سپس نسبت به تنظیم یک دادخواست مناسب و اصولی اقدام نمایید. اگر شما نیز صاحب یک ملک تجاری هستید و از لحاظ قانونی تصور می کنید حق درخواست تخلیه ملک را دارید می توانید با مطالعه این مقاله که در باب گرفتن حکم تخلیه تنظیم شده است ما را همراهی کنید.

تفاوت دستور و حکم تخلیه

اغلب افرادی که می خواهند ملک مسکونی را از تصرف مستاجر خارج کنند رغبت زیادی به دریافت دستور تخلیه دارند چرا که این دستور در مدت زمان اندکی صادر شده و در زمان اندکی نیز اجرا می گردد به نحوی که حتی در اغلب موارد فرصت اعتراض به دستور تخلیه پیش از تخلیه واقعی ملک توسط مستاجر را به وی نمی دهد اما مواردی که مشمول درخواست دستور تخلیه می شوند محدود بوده و شما در اغلب موارد می توانید درخواست حکم تخلیه را بدهید. برای رسیدگی به درخواست شما نیاز است تا نوبت رسیدگی دریافت کرده و فرصت اعتراض را هم به مستاجر می دهند.

چگونه حکم تخلیه بگیریم؟

شرایط درخواست تخلیه ملک

هرکدام از موارد ذیل ممکن است یک موجر یا صاحب ملک استیجاری را ترغیب کند تا درخواست تخلیه ملک را از مرجع صالح داشته باشد. این موارد عبارتند از:

  • اتمام مدت اجاره و عدم تمدید آن از جانب طرفین یا یکی از آن ها
  • استفاده نامشروع یا خلاف مندرجات قرارداد اجاره از ملک استیجاری
  • ورود آسیب و ضرر و زیان به ملک مربوطه از جانب مستاجر
  • نیاز ضروری و حتمی ملک به تعمیرات
  • عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر به مدت سه ماه

در میان مسائل فوق صرفا اتمام مدت قرارداد اجاره است که این حق را برای موجر ایجاد می کند تا دستور تخلیه ملک را خواستار شود. درواقع موجر باید به همراه قراردادی که به اتمام رسیده و تمدید نشده است به یکی از مراجع ذی صلاح مراجعه کرده و درخواست دستور تخلیه ملک را بدهد.

در سایر شرایط فرد می تواند صرفا درخواست صدور حکم تخلیه را داشته باشد. البته در خصوص نیاز مسکن به تعمیرات در صورتی که این نیاز نوعی ضرورت حتمی و زودهنگام باشد بازهم درخواست دستور تخلیه امکان پذیر است اما در سایر موارد شما باید با مراجعه به مراجع قانونی، شرایط درخواست تخلیه ملک را ثابت کرده و سپس منتظر صدور حکم از جانب مرجع صالح باشید.

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تخلیه ملک

اگر درخواست شما در خصوص دستور تخلیه است و قرارداد را هم به صورت رسمی و در دفتر اسناد رسمی امضا کرده اید باید به دایره اجرای ثبت مراجعه کنید. البته می توانید به شورای حل اختلاف هم مراجعه نمایید اما دوایر اجرای ثبت به علت سرعت عمل بالایی که دارند سریع تر از سایر ارگان ها، دستور تخلیه را صادر کرده و اجراییات را موظف به تخلیه ملک می کنند.

اگر قرارداد شما از نوع عادی است و در دفتر اسناد رسمی امضا نشده است به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک استیجاری مراجعه کنید. اگر مدت قرارداد به اتمام رسیده و مستاجر حاضر به تخلیه ملک نیست درخواست دستور تخلیه ملک را تنظیم کنید اما اگر یکی دیگر از شرایط مورد نظر، شما را به درخواست تخلیه وادار کرده است درخواست صدور حکم تخلیه را داشته باشید.
اگر قرارداد شما دارای تمام شرایط لازم عقد اجاره نیست به عنوان مثال دو نفر به عنوان شاهد آن را امضا نکرده اند و یا دارای تاریخ دقیق پرداخت اجاره بها نیست و یا موارد دیگر باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید. دراینجا باز هم دادگاه حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

نکات تکمیلی در خصوص حکم تخلیه

حکم مربوطه زمانی اجرا می شود که پول پیش ساختمان را در صندوق دادگستری تودیع کرده باشید. بنابراین اجرائیات دادگاه تا زمانی که شما این مبلغ را به نفع مستاجر پرداخت نکرده باشید از اجرای حکم یا دستور تخلیه سرباز می زند.

نکته قابل توجه اینکه شما می توانید همزمان با ارائه دادخواست حکم یا دستور تخلیه، درخواست اجرت المثل برای روزهایی که مستاجر خارج از عقد اجاره در ملک مورد نظر سکونت داشته است و همچنین درخواست تامین خواسته و یا خسارات وارده را از دادگاه داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *