اعتراض شاکی به حکم برائت متهم

هنگامی که شکایتی یا شکوائیه ای از طریق دفاتر خدمات قضایی یا اداره پلیس آگاهی و یا دفاتر دادگاه ها و دادسراها تنظیم میشود. برخی از این مراجهات به عنوان حکم برائت متهم قرار دارد. این شکوائیه دو سمت دارد که یکی از آن ها شاکی نام داشته و طرف دیگر متهم پرونده میباشد.

شاکی فردی است که از عمل دیگی ضرر دیده است و متضرر از وقوع جرم شده است و حال میخواهد حق خودش را از طریق رسیدگی قضایی بگیرد. چنانچه ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز بخواهد،مدعی خصوصی نامیده میشود.

متهم طرف دیگر پرونده بوده که شاکی از عمل او متضرر شده است و به صورت عامدانه و قاصدانه عملی را انجام داده است. که در قانون مجازات اسلامی برای آن فعل یا ترک فعل مجازات تعیین شده است. در ادامه مطلب با عدل محور همراه باشید.

حکم برایت متهم

مراحل رسیدگی به شکایات حکم برائت متهم

وقتی شکایتی تنظیم میشود و از فردی شکایت میشود،در درجه اول پرونده ای که تشکیل شده است به دادسرا صالح به رسیدگی رفته. در دادسرا به پرونده مورد نظر رسیدگی میگردد.قرار های صادره از دادسرا به شرح زیر میباشند:

منع تعقیب

چنانچه دادسرا پس از رسیدگی به شکایت مورد نظر و بررسی ادله هایی که برای اثبات جرم ارائه شده اند به این نتیجه برسند. که عمل ارتکابی جرم نبوده است و یا ادله کافی برای انتساب این جرم به متهم وجود نداشته است،قرار منع تعقیب را صادر مینماید.

موقوفی تعقیب

چنانچه دادسرا پس از بررسی پرونده و عمل ارتکابی یکی از موارد زیر را در پرونده یا شاکی یا متهم مشاهده نماید،قرار موقوفی تعقیب را صادر میکند:

  1. فوت متهم
  2. گذشت شاکی
  3. شمول عفو
  4. نسخ مجازات قانونی
  5. شمول مرور زمان
  6. توبه متهم
  7. اعتبار امر مختومه

جلب به دادرسی

در صورتی که در دادسرا پس از تحقیقات و بازجویی های مداوم و … به این نتیجه برسند که عمل ارتکابی جرم بوده و همچنین ادله کافی برای انتساب این جرم به متهم وجود دارد،قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه میرود.

آراء صادره از دادگاه

پس از اینکه پرونده به دادگاه برود دادگاه با حضور طرفین جلسه رسیدگی تشکیل داده و به موضوع رسیدگی میکند.پس از رسیدگی و پایان ختم جلسه رسیدگی،ظرف 7 روز رای مقتضی را صادر مینماید که این رای به دو صورت میباشد:

حکم برائت متهم

حکم به صدور مجازات آن است که دادگاه،متهم را مجرم تشخیص داده است و با توجه به عمل ارتکابی و میزان شدت و یا ضعف آن،برای وی مجازات تعیین مینماید.

برائت نیز آن است که دادگاه متهم را مجرم تشخیص نمیدهد و به این نتیجه میرسد که وی بی گناهی است و او را محکوم به هیچ مجازاتی نکرده و وی را تبرئه میکند.
حال سوال آن است که آیا شاکی میتواند در خصوص حکم برائتی که برای متهم صادر شده است اعتراض نماید؟

اعتراض شاکی به حکم برائت متهم

هر پرونده ای در مرحله بدوی قابل اعتراض است و مطابق میزان و درجه و اهمیتی که جرم دارد،گاهاً مرجع تجدیدنظر آن دادگاه تجدیدنظر و گاهاً دیوان عالی کشور میباشد.

شاکی میتواند به حکم برائت صادره از سوی دادگاه در دادگاه تجدیدنظر یا دیوان عالی کشور اعتراض کرده و پرونده را به گردش در بیاورد و درخواست رسیدگی مجدد داشته باشد.
در این صورت در دادگاه تجدیدنظر استان یا دیوان عالی کشور حسب مورد،پرونده مذکور رسیدگی شده و حکم بدوی نقض یا تایید میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *