تکالیف و وظایف زن بعد از فوت شوهر

وظایف زن بعد از فوت شوهر و همسر :  مرگ مسئله ای جبران نشدنی و همچنین انکار نشدنی است و با آنکه سالیان سال از تولد بشریت میگذرد اما هنوز که هنوزه مرگ برای انسان ها عادی نشده است و از این مسئله شوکه میشوند و اذیت میگردند.

هر انسانی با هر جایگاهی که دارد و با هر نسبتی که با متوفی دارد یکسری حقوق و یکسری وظایفی دارد که باید رعایت نماید.

در این مقاله در خصوص وظایفی که زن متوفی بعد از فوت همسر خودش دارد صحبت میکنیم پس با ما همراه باشید.

برای مشاوره حقوقی در خصوص فوت با شماره ٠٩٣٠٥٢٩٧٥٠٤ تماس بگیرید.

 

تکالیف و وظایف زن بعد از فوت شوهر

وظایف زن بعد از فوت شوهر : عده

عده موعدی است که همسر متوفی باید رعایت کند و در آن مدت حق ندارد که با مرد دیگری ازدواج نماید. یا به عقد مرد دیگری در بیاید و یا اینکه با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند وگرنه تا ابد به او حرام میگردد که در اصطلاح حقوقی به آن حرام موبد میگویند.

آن چیزی که تحت عنوان عده در قانون و در شرع گفته شده است،بیشتر در درجه ی اول به خاطر حفظ احترام شوهری است که فوت کرده و در درجه دوم به دلیل آن است که چنانچه زوجه از متوفی حامله باشد،بتواند تشخیص بدهد چرا که در صورت برقراری ارتباط جنسی با مرد دیگری چه مشروع و چه نامشروع ممکن است بیم حاملگی از غیر متوفی برود.

مدت زمان عده فوت،٤ ماه و ١٠ روز میباشد و زنی که شوهرش فوت شده است. باید عده فوت را به مدت چهار ماه و ١٠ روز نگه دارد. و در این مدت به عقد مرد دیگری در نیاید و با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار نکند.

همچنین دقت داشته باشید که در عده فوت،میان زن یائسه و یا زنی که دوران قاعدگی را میگذراند تفاوتی نیست.

حضانت فرزندان مشترک

چنانچه در زمان فوت متوفی فرزندان مشترک در سنی باشند. که باید تحت حضانت گیرند. حضانت آن ها بعد از فوت پدرشان با مادرشان است.

یعنی دختران تا ٩ سال و پسران تا ١٤ سال در صورت فوت پدرشان تحت حضانت مادرشان قرار میگیرند. و سرپرستی آن ها و تعلیم و تربیتشان با مادرشان میباشد.

مستحقات قانونی معوقه

نفقه، مهریه و اجرت المثل همه و همه از جمله حقوق قانونی زوجه هستند. و زن مستحق این حقوق مالی میباشد و مرد باید در طول زندگی مشترک به وی پرداخت کند.

حال چنانچه در زمانی که مرد در قید حیات بوده است این حقوق مالی به زوجه پرداخت نشده باشند. زوجه میتواند علاوه بر ارثی که حق اوست ، نفقه و مهریه و اجرت المثل خود را مطالبه کند و این حقوق را از اموال متوفی بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *