راه های قانونی استرداد جهیزیه بعد از طلاق

استرداد جهیزیه بعد از طلاق : با آنکه در قانون مدنی آمده است که تامین وسایل برای زندگی بر عهده زوج میباشد اما در ایران با توجه به عرف و اقتضای جامعه ، بعد از عقد و برای آماده سازی زندگی مشترک تامین وسایل زندگی بر عهده زوجه و خانواده زوجه میباشد که به این وسایل منقول برای شروع زندگی ، جهیزیه گفته میشود.
طبق قاعده حقوقی باید گفت که مالکیت اموالی که به عنوان جهیزیه آورده است همچنان با زوجه است اما او حق انتفاع (استفاده) از آن ها را به زوج میدهد.

لیست سیاهه جهیزیه

لیست سیاهه جهیزیه لیستی است که اصولاً در برگ آخر عقدنامه وجود دارد و زوجه لیستی از اموالی که آورده است را نوشته و به امضای زوج میرساند.

بهتر است که این لیست با امضا و اثر انگشت زوجه باشد تا دارای اعتبار بیشتری باشد و همچنین اگر در برگه ی جداگانه ای نوشته میشود ، بهتر است در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد تا دارای اعتبار اسناد لازم الاجرا باشد.

همچنین برای بیشتر اعتبار بخشیدن به لیست سیاهه جهیزیه خود ، بهتر است علاوه بر زوج چند نفر معتبر از خانواده وی آن را امضا نموده باشند.

راه های قانونی استرداد جهیزیه بعد از طلاق

به شما پیشنهاد میکنیم که همانگونه که از گارانتی و ضمانت اجرای لوازمی که میخرید نگهداری میکنید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید ، از لیست سیاهه جهیزیه نیز نگهداری کرده تا روزی به کار شما بیاید ؛ زیرا همانگونه که گفتیم مالکیت این اموال برای زوجه است و در صورت فووت وی بین وراث او تقسیم خواهد شد.

استرداد جهیزیه

در درجه اول باید بگوییم که مطابق قانون حمایت از خانواده دعاوی مربوط به جهیزیه در صلاحیت دادگاه خانواده و با کمک وکیل خانواده میباشند.
حال برای بهتر پیش بردن رسیدگی به دادخواست استرداد جهیزیه به شما پیشنهاد میکنیم که قبل از ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، اظهار نامه ای برای زوج مبنی بر درخواست استرداد جهیزیه فرستاده تا در صورت عدم استرداد ، ید وی را از امانی به ضمانی تبدیل کنید و در صورت بروز هرگونه خسارتی بتوانید از جنبه کیفری نیز او را تعقیب کنید.

استرداد جهیزیه در صورت داشتن و یا نداشتن لیست سیاهه مذکور

اگر لیست سیاهه را داشته باشید و با امضای زوج و اشخاص معتبر باشد ، این برگه اعتبار سند رسمی را دارا است و با ارائه آن به دادگاه خانواده میتوانید برای استرداد جهیزیه خود اقدام کنید.
اما در جایی که لیست سیاهه ای وجود ندارد و شما هیچ سندی مبنی بر مالکیت اموال مذکور ندارید ، میتوانید از یکی از دو روش زیر اقدام کنید

  • بهتر است به تمامی فروشگاه هایی که اجناس را از آنان خریداری کرده اید رفته و فاکتور های خرید را بگیرید و به دادگاه ارائه دهید تا برگه و سندی مبنی بر مالکیت آن اموال به همراه داشته باشید
  • با استفاده از استشهادیه و شهادت شهود ، مالکیت خود را نسبت به آن اموال ثابت کنید

دقت داشته باشید که دو روش فوق کاملا به نظر قاضی بستگی دارند و ممکن است قاضی آن را قبول و قاضی دیگری آن را قبول نکند و در واقع استرداد جهیزیه بدون لیست سیاهه کمی دشوار است

استرداد جهیزیه در صلاحیت شورای حل اختلاف

طبق قواعد عام که اگر دعوایی زیر بیست ملیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است ، در مورد استرداد جهیزیه نیز اگر قیمت اموال زیر بیست ملیون تومان باشد در صلاحیت شورای حا اختلاف قرار میگیرد.

وجود خطر برای جهیزیه

اگر خطری را برای جهیزیه خود احساس میکنید همانند اینکه ممکن است در معرض تلف یا تفریط باشد و یا زوج ممکن است به جهیزیه شما خسارت وارد کند بهتر است از دادگاه تقاضای تامین خواسته نمایید.
تامین خواسته به طور کلی به آن معنا است که خواهان در صورت بیم احتمالی تضییع خواسته ی خود ، از دادگاه تقاضای بازداشت و یا توقیف مال را مینماید.در این صورت اموال و جهیزیه شما تا زمان تعیین و تکلیف و صدور رای در بازداشت و توقیف خواهد ماند.

ضمیمه های مهم برای دادخواست استرداد جهیزیه

تمامی قوعد عام دادخواست که در همین وبسایت در مقاله تنظیم دادخواست توضیح داده شده اند ، در مورد دادخواست استرداد جهیزیه نیز مصداق دارند.

اما از جمله مصادیق مهمی که حتما باید به دادخواست استرداد جهیزیه ضمیمه شود عبارتند از :

  • سند ازدواج یا کپی برابر با اصل آن
  • شناسنامه و کارت ملی
  • لیست سیاهه در صورت وجود
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *