رابطه نامشروع و مهریه

رابطه نامشروع و مهریه : در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را با اصطلاحات حقوقی رابطه نامشروع ، مهریه و اینکه آیادر روابط نامشروع مهریه تعلق میگیرد یا خیر آشنا کنیم.

در ابتدا رابطه نامشروع را برای شما توضیح میدهیم و سپس به توضیح مهریه و سپس ارتباط این دو باهم را توضیح و شرح خواهیم داد.

رابطه نامشروع چیست ؟

رابطه نامشروع به رابطه جنسی یا غیر جنسی میان زن و مردی گفته میشود که علقه زوجیت میان آن ها وجود ندارد و به عبارتی به هم محرم نیستند.

همانطور که در مقاله وکیل رابطه نامشروع نیز بیان شد ، رابطه نامشروع در ماده 637 قانون مجازات اسلامی تعزیرات تعریف میشود

” هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه (عقد) زوجیت نباشد و مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجحه (درآغوش گرفتن) غیر از زنا (همبستر شدن دو نامحرم) شوند به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد اگر عمل با عنف (زور، خشونت) و اکراه (اجبار) باشد فقط اکراه کننده تعزیر می گردد “

دقت داشته باشید که ارتباطات کلامی از طریق تلفن همراه و پیامک نیز با توجه به نوع محتویاتشان میتوانند از مصادیق رابطه نامشروع باشند و احراز این موضوع با مقام قضائی میباشد.

رابطه نامشروع و مهریه

مهریه

مهریه به مالی گفته میشود که در هنگام عقد نکاح برای زوجه تعیین میشود تا از سوی زوج به زوجه تقدیم گردد.به محض اینکه عقد نکاح واقع شد،زن مالک مهریه میشود و هیچ چیزی نمیتواند جلوی این مالکیت را بگیرد و زوجه هر زمان که بخواهد میتواند مهریه خودش را توسط وکیل مهریه مطالبه کند.

مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم میشود ؛ عندالمطالبه آن است که زن هر زمان بخواهد میتواند آن را مطالبه کند و عندالاستطاعه آن است که با توجه به استطاعت مالی مرد زن میتواند مهریه خود را مطالبه کند.

هر چیزی میتواند مهریه واقع شود به شرط آنکه مالیت داشته باشد و مواردی همانند دست و پا و بال مگس و … که مالیت ندارند مهریه واقع نمیشوند.
جالب است بدانید که ما با 3 نوع از مهریه نیز مواجهه هستیم ؛ مهرالمتعه ، مهرالمثل و مهرالمسمی

مهرالمتعه :

اگر عقد نکاح منعقد شود و زوج پیش از وقوع نزدیکی بخواهد زوجه را طلاق دهد باید مبلغی را به عنوان مهریه به وی بپردازد که با توجه به شرایط مالی مرد تعیین میشود

مهرالمثل :

هنگامی که در هنگام عقد نکاح مهریه تعیین نشده باشد و زوج بخواهد با وجود نزدیکی زوجه را طلاق بدهد ، مهرالمثل تعیین میگیردد که با توجه به شان و جایگاه اجتماعی زوجه تعیین خواهد شد.

مهرالمسمی :

مهر مورد توافق طرفین که در هنگام عقد ازدواج تعیین میگردد را مهرالمسمی گویند.

رابطه نامشروع و مهریه

همانطور که در بالا گفته شد ، زن به محض وقوع عقد مالک مهریه میشود و میتواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. بنابراین اگر زوجه حتی به همسر خود خیانت کرده باشد نیز مستحق مهریه میباشد و مهریه او سرجایش است و زوج فقط میتواند بابت رابطه نامشروع از او شکایت کیفری کند.

البته این نکته را نیز باید ذکر کنیم که طرفین می توانند با یکدیگر توافقاتی را انجام دهند ؛ برای مثال زوجه مهریه خود را بذل کند و زوج از شکایت کیفری رابطه نامشروع خود صرف نظر کند که باز هم بستگی به توافق میان طرفین دارد.

حتی اگر زوجه با مردی رابطه “زنا” برقرار کرده باشد و چهار شاهد عادل نیز شهادت دهند و حد زنا بر وی اجرا بشود ، باز هم نافی مهریه نخواهد بود و حتی اگر زوجه فوت کند نیز مهریه او به وراثش به ارث میرسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *