رجوع از هبه در چه مورادی امکان پذیر است ؟

شرایط و نحوه رجوع از هبه : در قوانین ایران علی الخصوص قانون مدنی،عقود معینی نام برده شده اند. و قواعد مخصوص به خودشان را دارند. نظیر :

  • عقد بیع
  • عقد اجاره
  • عقد رهن
  • عقد وکالت
  • عقد ودیعه
  • عقد عاریه
  • و …

یکی از این عقودی که در قانون مدنی از آن نام برده شده است عقد هبه میباشد. برای توضیحات بیشتر در ادامه با گروه وکلای عدل محور همراه باشید…

رجوع از هبه

هبه چیست؟

مطابق قانون مدنی هبه عقدی است که به موجب انعقاد این عقد،یک نفر مالی را مجاناً به دیگری تملیک میکند و او را مالک آن مال میسازد. حال آن مال میتواند منقول نظیر ماشین،ساعت،لباس،طلا و … باشد و با مال غیر منقول نظیر خانه و زمین.

شاید بتوان به زبان ساده اینگونه گفت که همان هدیه دادنی که که بین عموم جا افتاده است. در اصطلاح حقوقی عقد هبه نام دارد.

در عقد هبه سه رکن و یا سه عنصر وجود دارد

  1. واهب
  2. متهب
  3. عین موهوبه

واهب شخصی است که مال خودش را به صورت مجانی به دیگری تملیک میکند. و متهب فردی است که مال مورد نظر مجاتلً به تملک او در می آید.

عین موهوبه نیز همان مالی است که از مالکیت واهب بیرون آمده و به ملکیت متهب در می آید.

هبه ممکن است به دو نوع منعقد گردد که میتواند به صورت هبه نامه رسمی باشد. که در دفترخانه واجد صلاحیت ثبت میگردد و حکم سند رسمی را دارد. و با میتواند به صورت هبه نامه عادی و دست نویس بوده باشد. که میان طرفین تنظیم میشود و با حضور شهود امضاء میگردد.

رجوع از هبه چیست؟

رجوع در لغت به معنای برگشتن،بازگشت،رجعت میباشد. و رجوع از هبه به زبان ساده یعنی آنکه واهب(فردی که هدیه داده است) بخواهد هدیه ای که به متهب داده است را پس بگیرد و از عقد هبه ای که منعقد کرده است،برگردد.

اگرجوع از هبه شرایط خاص خودش را دارد. یعنی برای آنکه عین مال موهوبه و یا شخص متهب باید دارای شرایط خاص و مخصوص به خودشان باشند. که در ادامه در این خصوص به شما توضیح خواهیم داد.

شرایط رجوع از هبه

برای آنکه فردی که مال و اموال خود را هبه کرده است بتواند از هبه خود رجوع کند. و عین موهوبه را دوباره به ملکیت خود در بیاورد. باید شرایطی در خصوص عین موهوبه یا واهب یا متهب وجود داشته باشد که به شرح زیر میباشد

  1. فرد هدیه گیرنده نباید پدر یا مادر با فرزند واهب باشد. و چنانچه فردی مالی را به پدر یا مادر یا فرزندش هبه کند. حق رجوع از آن را ندارد.
  2. فردی که هدیه داده است باید آن هدیه را به صورت بلا عوض و به صورت مجانی هبه کرده باشد  و اگر فرد متهب در قبال مالی که به ملکیت او در آمده است عوضی داده باشد. هبه غیر قابل رجوع است.
  3. اگر متهب مال مورد هبه را به دیگری منتقل کرده باشد. دیگر هبه قابل رجوع نخواهد بود
  4. اگر در مال موهوبه تغییر ایجاد شده باشد نیز واهب حق رجوع ندارد
  5. چنانچه هدیه دهنده و یا هدیه گیرنده هرکدام وفات کنند نیز هبه غیر قابل رجوع خواهد بود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *