شکایت کیفری ترک انفاق

شکایت کیفری ترک انفاق : در صورتی که مردی از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع کند حتی اگر زوجه از زوج تمکین کند در این صورت همسر(زوجه) میتواند شکایت کیفری ترک انفاق کند . در این شکایت باید زن (زوجه)اثبات کند که مرد( زوج) با اینکه استطاعت مالی داشته است اما از پرداخت نفقه به او امتناع میکند. این جرم از جرایم قابل گذشت و مستمر می باشد یعنی زن میتواند به دفعات شکایت داشته باشد .

ماده 1107 قانون مدنی نفقه را اینگونه بر میشمارد:

همه نیازها ی متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه،غذا ،اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض .گاهی اوقات زن به دلایل قانونی تمکین نمیکند که این مورد اشکالی ایجاد نمیکند و زن همچنان میتواند شکایت ترک انفاق بکند .

عناصر تشکیل دهنده

هر جرمی متشکل از سه عنصر است در اینجا ما به بررسی سه عنصرتشکیل دهنده ترک انفاق میپردازیم .

شکایت کیفری ترک انفاق

عنصر قانونی

عنصر قانونی این جرم ماده 53 قانون حمایت از خانواده میباشد که این گونه بیان میدارد:هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه اش خوددرای کند به حبس تعزیری درجه شش(حبس بیش از شش ماه تا دو سال ) محکوم میشود . با توجه به این که این جرم از جرایم قابل گذشت میباشد بنابراین طبق قانون کاهش مجازات تعزیری سال 99 این مجازات به نصف تقلیل میابد.

عنصر مادی

عنصر مادی این جرم ترک فعل زوج میباشد میباشد .یعنی زوج با داشتن استطاعت مالی نفقه همسر خود رانپردازد .

عنصر معنوی

عنصر معنوی این جرم قصد و نیت سوء زوج (قصد عدم پرداخت نفقه) به زوجه است.
زوجه باید عدم پرداخت نفقه از طرف زوج را اثبات کند که معمولا این کار توسط اقرار خود زوج در دادگاه یا از طریق شهودی که زوجه می اورد اثبات میشود که در این باره شهود باید شرایطی داشته باشند از جمله اینکه جزو بستگان زن نباشد و اینکه در این دعوا ذینفع نباشد و اینکه از جریان عدم پرداخت نفقه اطلاع کامل داشته باشد. در صورتی که زن شاهدی نداشته باشد معمولا دادگاه پرونده را به کلانتری ارجاع میدهد تا افسر تحقیق ، تحقیقات خودرا کامل کند و سپس گزارشات خود را پس ا زتکمیل به دادسرا تحویل بدهد .

نحوه شکایت کیفری

لازم است زن شکوائیه خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند از آنجایی که این جرم از جرایم قابل گذشت است بدوا در شورای حل اختلاف رسیدگی میشود و فرایند میانجی گری اعمال میشود در صورتی که زن گذشت کند پرونده مختومه و بایگانی میشود اما در صورتی که نتیجه حاصل نشد لازم است که پرونده به دادسرا محل سکونت زن ارجاع بشود. سپس باید زن ادعای خود را ثابت کند که این کار ممکن است با اقرار خود مرد و یا از طریق شاهدین و یا از طریق افسر تحقیقات کلانتری محل انجام شود . ماده 53 قانون حمایت از خانواده در رابطه با ترک انفاق مجازات حبس تعزیری درجه شش ( شش ماه تا دو سال)را درنظر گرفته است که با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری 99 این مجازات نصف میشود( سه ماه تا یک سال ) .

به دلیل پیچیدگی پرونده های کیفری توصیه ما به شما این است که با مشاوران و وکلای کیفری گروه وکلای عدل محور با شماره 09305297504 تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *