مجازات رمالی و جادوگری در قانون

مجازات رمالی و جادوگری : فالگیری،دعا نویسی و جادوگری یکی از مشاغل و مواردی است که در بسیاری از جوامع به طرز عجیب و وسیعی گسترده بوده و میان مردم شیوع پیدا میکند و مردم فکر میکنند میتوانند به طرق فالگیران و دعا نویسان از آینده خود مطلع شوند و یا حتی گاهاً آینده خود را تغییر دهند.

گرفتن دعا برای باز شدن بخت،بستن زبان،دعاهای مهر و محبت،دعاهای رزق و روزی و … از معدود مواردی هستند که دعانویسان انجام میدهند. و به واسطه قول و قرارهایی که به مردم میزنند آن ها را تطمیع و تشویق و ترغیب میکنند که این دعاها را از آن ها بگیرند. چرا که در اینده آن ها تاثیر بسزایی خواهند گذاشت و در قبال آن هزینه های هنگفتی از آن ها دریافت میکنند.

مجازات رمالی و جادوگری

حال سوالی که پیش می آید آن است که آیا رمالی و جادوگری و دعا نویسی جرم است؟ و رد قانون برای آن ضمانت اجرای معین و مشخصی تعیین شده است و یا خیر؟

با گروه وکلای عدل محور همراه باشید تا در این مقاله در خصوص مجازات رمالی و جادوگری و دعا نویسی باهم صحبت کنیم.

آیا رمالی و جادوگری و دعانویسی جرم است؟

قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری ، در خصوص رمالان و فالگیران اینگونه اذعان میشود که :

” هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد. یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند. و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند. و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد. کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود “

حال شاید از خودتان بپرسید که بند فوق چه ارتباطی به فالگیران و رمالان و دعانویسان دارد .چرا که به صورت واضح و مستقیم حرفی از مالی و دعانویسی و فالگیری به میان نیاورده شده است!

اما باید دقت کنید که مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری،در این خصوص فردی تعیین تکلیف کرده است که مردم را به امور غیر واقع امیدوار نماید. و این دقیقاً همان کاری است که فالگیران ور مالان انجام میدهند که این خود به عنوان جرم کلاهبرداری تلقی میشود.

برای آنکه رمالی و فالگیری،جرم تلقی شود چه اعمالی لازم است؟

همانگونه که پیشتر ذکر شد،رمالی و دعانویسی و جادوگری کلاهبرداری تلقی میشوند. و جرم کلاهبرداری دو عنصر مادی دار که عبارتند از:

  1. توسل به وسایل متقلبانه و مانور متقلبانه
  2. بردن مال دیگری

پس چنانجه فالگیران و رمالان مردم را به امور غیر واقع امیدوار نمایند. و از این طریق آنان را گول بزنند و به وسایلی متقلبانه نظیر وسال رمالی و جادوگری و … متوسل شوند. و با توجه به همه ی موارد قبل،پول دیگری را ببرند. جرم کلاهبرداری محقق شده است.

مجازات جرم رمالی و فالگیری و دعانویسی

مجازات این جرم همان مجازات جرم کلاهبرداری میباشد. که در ماده یک قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس معین شده است.

مطابق ماده فوق مجازات جرم رمالی و کلاهبرداری حبس از یک تا هفت سال میباشد. و چنانچه رمال و فالگیر و دعانویس از این طریق مالی را از کسی برده باشند،به جزای نقدی معادل مبلغی که از وی برده اند،محکوم میگردند و همچنین موظفند مالی را که از فرد بزه دیده و قربانی برده اند را به او برگردانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *