صفر تا 100 مراحل شکایت جرم کلاهبرداری

مراحل شکایت جرم کلاهبرداری : در این بخش قصد داریم به شما عزیزان بگوییم که جرم کلاهبرداری چیست ، درصورت حصول چه شرایطی اتفاق می افتد و برای شکایت از آن و پس گرفتن مال خود از فرد کلاهبردار چه مراحلی را باید طی کنید و چگونه شکایت کنید.پس با وکیل کلاهبرداری عدل محور همراه باشید.

تعریق جرم کلاهبرداری

به زبان ساده تر ، بردن مال غیر با توسل به وسایل متقلبانه را کلاهبرداری میگویند.

پس توجه داشته باشید که کلاهبرداری ، عنصر روانی و مادی مخصوص به خودش را دارد و هر فریب و حیله ای کلاهبرداری محسوب نمیشود.برای مثال اگر کسی برای ازدواج ، فردی را به داشتن اموال و اختیارات موهوم فریب دهد ، جرم تدلیس در ازدواج رخ داده و نه جرم کلاهبرداری چرا که در جرم کلاهبرداری توسل به وسایل متقلبانه باید برای بردن مال دیگری باشد و نه ازدواج.

مجازات جرم کلاهبرداری

مطابق ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء مجازات جرم کلاهبرداری به شرح زیر تعیین شده است :
حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است.

وکیل کیفری همچنین مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ، جرم کلاهبرداری قابل گذشت محسوب میشود که با رضایت شاکی خصوصی تعقیب آن متوقف میشود و مطابق قانون کاهش مدت حبس جرائم قابل گذشتی که درجه چهار به پایین باشند نصف می شود و با این حساب مدت حبس مجازات جرم کلاهبرداری به شش ماه تا 3سال و نیم تبدیل می شود.

مراحل شکایت از جرم کلاهبرداری

از آنجایی که کلاهبرداری جنبه کیفری دارد شما در ابتدا باید شکوائیه خود را به دادسرای صالح به رسیدگی یعنی دادسرای محل وقوع جرم تقدیم نمایید.

دادسرای محل وقوع جرم نیز محلی است که در آن جا مال از شما برده شده است و در واقع شما دچار فریب و سوء استفاده و کلاهبرداری شده اید.

هرچند که برای آسان تر شدن و سهولت در کار ، دفاتر خدمات قضائی نیز اقدام به ثبت شکایات مینمایند.

در شکوائیه باید مواردی همانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی ذکر شود همچنین تمامی ادله ای که برای اثبات وقوع جرم وجود دارد باید به شکوائیه ضمیمه شده مشخصات متشاکی و تمامی شهود نیز ذکر شود.همچنین میزان خسارتی که به شما از طریق کلاهبرداری وارد شده است باید ذکر شود و میزان مطالبه آن نیز در متن شکوائیه قید گردد.

مراحل شکایت جرم کلاهبرداری

پس از تقدیم شکوائیه و بررسی های لازم ، پرونده به شعب بازپرسی ارجاع میشود و مقام تحقیق نیز به عنوان ضابط قضائی پرونده را به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع میدهد تا تحقیقات لازم در خصوص جرم واقع شده صورت گیرد.پس از انجام تحقیقات لازم و روشن شدن و تعیین تکلیف موضوع ، پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده شده تا مقام تحقیق و تعقیب دستور لازم را اتخاذ کنند و اقدام به احضار طرفین و شهود و … نمایند.

اگر بنا بر تحقق جرم باشد ، قرار جلب به دادرسی صادر میشود و زمان رسیدگی به جرم در دادگاه تعیین میگردد اما اگر بنا به عدم تحقیق جرم باشد قرار موقوفی تعقیب یا منع تعقیب حسب مورد صادر میشود.

سپس به پرونده در دادگاه کیفری یک یا دو حسب مورد رسیدگی میشود و اگر دادگاه ، شکایت تقدیمی را وارد تشخیص دهد ، مجازات مقتضی با جرم صورت گرفته و شرایط متهم را صادر میکند و اگر نظر دادگاه بر برائت و بیگناهی باشد ، حک برائت را صادر مینماید که تمامی احکام صادره از دادگاه ها قابل اعتراض میباشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *