مشاوره حقوقی مطالبه سفته

مشاوره حقوقی تخصصی مطالبه سفته : سفته یکی از اسناد رسمی و تجاری است که همانند چک و برات که ارزش و اهمیت بسیار زیادی در نظام بانکی دارد. باتوجه به اینکه از سفته می توان به عنوان وثیقه یا ضمانت نیز استفاده نمود در بسیاری از موارد با عدم پرداخت وجه سفته توسط مدیون مواجه می شویم. در این شرایط است که مشاوره حقوقی مطالبه سفته می تواند راهکارهای لازم برای نقد شدن وجه سفته یا درخواست اعسار از جانب صادرکننده سفته را به شما ارائه نماید.

ارزش و اهمیت مشاوره حقوقی مطالبه سفته زمانی آشکار می شود که شما بدانید با مراجعه به یک مشاور می توانید دفاع از پرونده خود را برعهده بگیرید و دیگر نیازی به وکیل مطالبه سفته نخواهید داشت هرچند در موارد ضروری و مواردی که مبلغ طلب بسیار زیاد است و شما را به سمت وکیل متبحر و متخصص در این زمینه هدایت می کند. این مبحث را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

مشاوره حقوقی مطالبه سفته

سفته چیست؟

فته‌ طلب (سفته) سندی رسمی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به‌ حواله‌کرد آن شخص کارسازی نماید (پرداخت کند). همانطور که در مبحث اخیر اشاره کردیم این سند به نوعی وسیله کسب اعتبار است یعنی بعنوان وثیقه و ضمانت مورد استفاده قرار می گیرد, به عنوان مثال می توان به تعهد در بازپرداخت وام به بانک اشاره نمود که این تعهد را در قالب سفته متجلی می کند.

زمان مطالبه وجه سفته

سفته ها دارای دو نوع تاریخ هستند یکی تاریخ صدور و دیگری تاریخ سررسید. برای مطالبه وجه سفته تاریخ صدور آن مورد نظر نیست بلکه ملاک عمل، زمانی می باشد که تاریخ سررسید فرا رسیده است. اگر صادرکننده به تعهد خود در زمینه بازپرداخت وام یا سایر تعهدات عمل نکند، دارنده میتواند ظرف ده روز از تاریخ سررسید سفته، آن را واخواست نماید و ظرف یکسال از تاریخ سررسید نیز علیه صادرکننده و سایر مسئولین سفته طرح دعوا کند.

یکی از مهمترین مواردی که افراد را به سمت وکیل سفته سوق می دهد این است که ظرف ده روز از تاریخ سررسید برای واخواست اقدام نکرده اند. در این شرایط امکان استفاده از شرایط توقیف اموال (تأمین خواسته) ممکن نیست مگر اینکه ده تا بیست درصد از ارزش سفته بعنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری واریز گردد.

یکی از مهمترین نکاتی که در جلسات مختلف مشاوره حقوقی مطرح می گردد این است که اگر صادرکننده اموالی نداشته باشد، لازم نیست سفته واخواست شود چرا که باید ٢/٢۵ درصد مبلغ خواسته علاوه بر هزینه دادرسی، بعنوان هزینه واخواست، پرداخت گردد.

واخواست سفته چیست؟

واخواست سفته به تمامی اقداماتی گفته می شود که از سوی دارنده سفته جهت توقیف اموال صادرکننده، انجام می گیرد. واخواست یک عمل قانونی است و در فرم های مخصوصی نوشته می شود. بنابراین نمی توان واخواست را به صورت دستی تنظیم نمود. این عمل را با برگشت زدن چک مقایسه می کنند با این تفاوت که اگر چک برگشت زده نشود، نمی توان طرح دعوا نمود اما سفته بدون واخواست هم قابل مطالبه می باشد.

برای مطالبه سفته باید به کجا مراجعه شود؟

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست مطالبه سفته با توجه به مبلغ مندرج در سفته متفاوت می باشد. اگر مبلغ سفته تا ٢٠ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت صادرکننده (خوانده) صالح به رسیدگی است اما اگر مبلغ سفته بیش از ٢٠ میلیون تومان باشد، مرجع صالح رسیدگی به دعوی، دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده می باشد.

نکاتی که باید در خصوص مطالبه سفته بدانید

  • اگر ضامن، شخصی که سفته را ظهرنویسی کرده است باشد و از تاریخ سررسید سفته بیش از ١۵ روز یا ۴۵ روز یا ۴ ماه (بسته به محل صدور آن) گذشته باشد، دیگر امکان اقامه دعوا علیه ظهرنویس و ضامن او وجود ندارد.
  • مهلت اقامه دعوی به طرفیت ظهرنویس، یکسال از تاریخ تقدیم اعتراض است. نکته مهم این امر می باشد که صرف عدم اخذ واخواست در موعد ده روزه، مانع طرح دعوی از ناحیه دارنده سفته به طرفیت ظهرنویس در موعد مقرر یکساله نیست.
  • امکان دریافت خسارت تاخیر تادیه به علت عدم پرداخت وجه سفته در مهلت قانونی وجود دارد. مبنای تاریخ شروع محاسبه خسارت تأخیر تأدیه در سفته، تاریخ تقدیم دادخواست است.
  • درخواست مطالبه سفته یک دعوی مالی بوده هزینه دادرسی در دادگاه ٣/۵ درصد مبلغ سفته است. این مبلغ در شورای حل اختلاف نصف آن می باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *