منع اشتغال همسر

منع اشتغال همسر :  زوج حق دارد در برخی از موارد که اشتغال همسرش بر خلاف مصالح خانواده است و یا آبرو زوج و زوجه را به خطر می اندازد، او را از شغل خود منع کند.

اما بهتر است بدانید که تنها زوج دارای چنین اختیاری نیست. زوجه نیز میتواند در برخی از موارد که اشتغال مرد بر خلاف مصالح خانواده و آبروی آنها باشد ، او را از اشتغال بدان شغل منع نماید. ولیکن عدم اشتغال مرد نباید در امور مالی خانواده خلل وارد آورد. در صورتی که عدم اشتغال زوج در معیشت خانواده خلل ایجاد کند، دادگاه بدان حکم نخواهد داد.

به طور کلّی می توان چنین گفت که شغل زوجه نباید منجر به اختلال و آشفتگی در کارهای مربوط به خانه و منع زوجه از تربیت فرزندان گردد. از این جهت زمانی که زن بتواند به طور صحیح به کارهای مربوط به خانه رسیدگی نماید و فرزندان را به خوبی تربیت کند، مرد دیگر نمی تواند او را از اشتغال در بیرون از خانه منع کند.

البته بهتر است به دوّمین مورد نیز کمی توجه نمایید:

به هنگامی که شغل یک زوجه به آبروی خود زوجه یا زوج خلل وارد آورد، زوج نیز می تواند او را از اشتغال بدان منع کند. برای

مثال:

ممکن است زوجه تمایل داشته باشد در یک کمپانی خاصی مشغول به کار شود و آن کمپانی دارای پوشش خاصی باشد. در صورتی که پوشش اتخاذ شده از سوی کمپانی به حیثیت خود زوجه یا زوج خلل وارد آورد، زوج میتواند زوجه را از اشتغال بدان منع کند.

منع اشتغال همسر

چگونه میتوان تشخیص داد که شغل اتخاذی از سوی زوجه به حیثیت و آبروی خانوادگی او خلل وارد می آورد یا خیر؟

در این مورد نمی توان به صورت کاملاً دقیق اظهار نظر نمود. به هنگام مخالفت از سوی زوج لازم است شما به عواملی همچون:

  • وضعیت اجتماعی خانوادگی.
  • میزان سواد.
  • وضعیت اقتصادی خانوادگی.
  • جایگاه شغلی.
  • میزان درآمد خانوادگی.
  • اصل و نسب خانوادگی.

و … .

رجوع نمایید. و می توانید با عنایت به هر یک از عوامل مذکور به پاسخ سؤال خود دست یابید.

آیا زوج به تنهایی می تواند همسرش را از شغل خود منع کند؟

خیر، بهتر است بگوییم که زوج به تنهایی نمی تواند همسر خود را از شغل خود برکنار کند. زوج باید ابتدا به دادگاه مراجعه نماید و از طریق دادگاه اقدام به تکمیل دادخواست منوط به منع اشتغال همسر خود کند. یک حکم در اختیار زوج قرار خواهد گرفت. مرد می تواند با در اختیار داشتن حکم به محل کار همسر خود رفته و او را از کار خود برکنار کند.

پس مرد به تنهایی نمی تواند چنین ادعای نماید و لازم است ابتدا به عنوان مدعی در دادگاه اقامه ی دعوی کند. در صورتی که دادگاه شغل زوجه را بر خلاف حیثیت و آبروی خانوادگی تشخیص نداد یا اشتغال او مخل امری نبود، مرد نمیتواند به چنین کاری (منع اشتغال همسر) مبادرت نماید.

آثار حقوقی منع اشتغال همسر

یکی از مهم ترین سؤالاتی که ممکن است برای هر یک از افراد به وجود آید این است که:
زمانی که پیش از ازدواج مرد از شغل همسر خود به خوبی اطلاع داشته است می تواند پس از مدّتی با اشتغال همسر خود مخالفت نماید یا خیر؟ و یا به هنگامی که اشتغال زوجه به عنوان یکی از شروط ضمن عقد از جانب زوج پذیرفته شده است چه خواهد شد؟

بهتر است چنین بگوییم:

زمانی که پیش از ازدواج مرد از شغل همسر خود به خوبی مطلّع بوده و یا به هنگامی که اشتغال زوجه به عنوان یکی از شروط ضمن عقد از جانب زوج پذیرفته شده است، او نمی تواند با شغل همسر خود مخالفت نموده و او را از شغل خود منع نماید.
مگر به هنگامی که:

  • زمانی که صلاح زوجین پس از ازدواج تغییر کرده باشد و اشتغال زوجه در بیرون از خانه منجر به ایجاد اختلال در امور خانه و تربیت فرزندان شود.
    برای مثال: زوج پیش از ازدواج به زوجه در ارتباط با کار خود دروغ گفته باشد، که شغل او در بیرون از خانه به صورت پاره وقت خواهد بود. ولیکن پس از ازدواج مشخص گردد که او باید به صورت تمام وقت در محل کار خود حضور به عمل آورد.
  • به هنگامی که پس از ازدواج در عناصر تشکیل دهنده حیثیت مرد دگرگونی ایجاد شود.
    برای مثال: در وضعیت اجتماعی مرد تغییر ایجاد شود، یا در جایگاه شغلی او تغییر ایجاد شود. در چنین مواقعی مرد میتواند همسر خود را از اشتغال منع نماید.

نکات پایانی

به طور کلّی و در یک جمله ی کوتاه می توان چنین گفت که مرد می تواند همسر خود را محدود کند و متأسفانه در قوانین و مقررات ایران تعریف خاصی از منافی حیثیت و آبرو به عمل نیامده است.

به منظر کسب اطلاعات کاربردی و اخذ مشاوره حقوقی تخصصی رایگان در زمینه منع اشتغال همسر می توانید از طریق شماره 09305297504 با وکلای گروه حقوقی عدل محور در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *