وکیل رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون

وکیل رابطه نامشروع و مجازات آن : به هرگونه رابطه ای گفته می شود که از حدود تعیین شده در عرف و قانون تجاوز کند. بنابراین زنا را نیز می توان گونه ای رابطه نامشروع قمداد کرد. با این تفاوت که قوانین مربوط به آن در بخش دیگری از قانون مجازات اسلامی بررسی شده اند و این امر باعث شده است در زمان بررسی موضوعی تحت عنوان رابطه نامشروع، زنا را از دایره آن ها خارج کنیم.

رابطه نامشروع در قوانین اسلامی به شدت نهی شده است. و این امر تاثیر بسزایی در شدید بودن مجازت رابطه نامشروع خواهد داشت به گونه ای که قانون گذار برای مجازات آن از حکم شلاق استفاده می کند. این کلی نگری را در همین جا خاتمه می دهیم و در ادامه به کمک وکیل رابطه نامشروع به بررسی دقیق و جزییات این جرم می پردازیم. اگر به هر دلیلی درگیر شکایت رابطه نامشروع شده اید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله گروه وکلای عدل محور را همراهی کنید.

رابطه نامشروع فیزیکی و غیر فیزیکی

این رابطه در دنیای کنونی صرفا به صورت فیزیکی رخ نمی دهد بلکه شبکه های اجتماعی و بخصوص تلگرام باعث شده اند. دامنه این جرم به فضای مجازی نیز کشیده شود. امروزه سوالات متداولی در خصوص مجازات رابطه نامشروع پیامکی، تلفنی یا در فضای تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی مطرح می گردد.. و این امر نشان از افزایش این گونه رابطه ها در فضاهای مجازی دارد.

وکیل رابطه نامشروع و مجازات آن

گذشته از افزایش دامنه این روابط در شبکه های اجتماعی، همچنان اصل بر این است که این روابط باید به صورت فیزیکی رخ دهد تا مشمول قوانین این عرصه باشد. با این حال همچنان برخی از قضات، روابط خارج از عرف و قانون در شبکه های اجتماعی را نیز گونه ای رابطه نامشروع دانسته. و احکام مربوط به این جرم را در خصوص آن ها صادر می کنند.

مجازات رابطه نامشروع

 برای دریافت مشاوره حقوقی می بایست به وکیل متخصص مراجعه کنید. و سوالات متتداول در این خصوص عبارت است از :

  • مجازات روابط نامشروع تلفنی و تلگرامی چیست؟
  • مجازات روابط نامشروع زن شوهردار چیست؟
  • آیا روابط نامشروع زندان دارد؟
  • اجرای حکم شلاق روابط نامشروع چگونه است؟

در یک پاسخ کلی به این سوالات توسط وکیل رابطه نامشورع باید گفت که

در قانون مجازات اسلامی در ماده 637 برای جرم روابط نامشروع مجازات یک تا 99 ضربه شلاق را در نظر گرفته است.

درواقع قانون گذار حکم می کند که چون روابط نامشروع منجر به آمیزش جنسی نمی شود. نباید حداکثر مجازات آن از حداقل مجازاتی که برای زنا در نظر گرفته شده است بیشتر باشد. این میزان بر طبق قانون از یک تا 99 شلاق متغیر خواهد بود. میزان شلاق نیز بستگی به حکم قاضی خواهد داشت. نکته دیگر اینکه رابطه نامشروع هرگز منجر به حبس نمی گردد.

تخفیف و تشدید در مجازات

از آنجا که مجازات رابطه نامشروع در زمره مجازات های تعزیری قرار دارد قاضی می تواند بنا به دلایل مختلفی میزان مجازات را کم یا زیاد کند. مهمترین عوامل تشدید مجازات رابطه نامشروع عبارتند از:

  • رابطه نامشروع با اجبار و اکراه
  • رابطه نامشروع فیزیکی
  • تاهل در زمان رابطه نامشروع
  • رابطه نامشروع مشهود و در ملا عام
  • عدم ابراز پشیمانی مجرم در مرحله بدوی و یا رسیدگی
  • سابقه اتهام و اثبات آن در زمینه رابطه نامشروع، زنا و لواط

عوامل تخفیف در مجازات رابطه نامشروع

  • عدم تاهل
  • رابطه غیر فیزیکی از طریق تلفن و شبکه های اجتماعی
  • رابطه پنهانی
  • ابراز پشیمانی در حضور مقامات صالح
  • عدم سابقه کیفری در این زمینه

تبدیل مجازات شلاق به جریمه نقدی

شلاق در رابطه نامشروع همانند سایر مجازات های تعزیری در موارد خاصی قابلیت تبدیل دارد. تبدیل مجازات یک امر نسبی است و بستگی به نظر قاضی خواهد داشت. بنابراین اگر قاضی اجرای حکم شلاق را ضروری بداند، اجرائیات موظف به اجرای حکم خواهد بود.

مجازات جرم روابط نامشروع یکی از مجازات های تعزیری درجه 6 است. و در صورتی که قاضی دادگاه مصلحت بداند که این مجازات را تبدیل کند باید به یکی از جرائم همین درجه رجوع نماید. حداقل جریمه نقدی درجه 6، بیست میلیون ریال و حداکثر جریمه نیز هشتاد میلیون ریال است.

دقت کنید که اگر میزان شلاق های تعیین شده سی ضربه باشند. یا از سی ضربه کمتر باشند مجازات مورد نظر در زمره مجازات های تعزیری درجه 7و 8 قرار می گیرد. در صورتی که جهات مخففه وجود داشته باشد می توانید با تعهد در این زمینه مشمول عفو گردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *